loading...
test
zahra بازدید : 191 دوشنبه 26 خرداد 1399 نظرات (0)

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار مسکن در نخستین ماه از سنه با تفریق شدید داد و ستدها و ثبات قیمت‌ها همراه بود؛ با این حال افزایش بها ارز و زر به عنوان بازارهای نشان گذار نگرانی از چشمداشت افزایش قیمت‌ منزل را در ماه‌های آینده و بیشتر از نرخ تورم افزایش داده است.

 

از اسفند سال ماضی و همزمان با شیوع ویروس کرونا خبری از مشتری در بنگاه‌های املاک نیست و خلوتی برآمده از بردباری سرایت بیماری سراغ بازار مسکن هم رفته است؛ اسفند ماه سال ماضی شمار همه مبایعات ثبت شده نسبت به ماه پیش خود(بهمن ماه) حدود ۳۰ درصد تفریق یافت و شمار خرید و فروش مسکن در پایتخت را به رقم ۱۰ هزار و ۲۴۲ باره معامله رساند.

 

این رقم در بهمن ماه سال ماضی ۱۳ هزار و ۵۵۰ معامله بود و متقاضیان مسکن در کوشش برای خرید منزل قبل از پایان سنه سعی داشتند تا ملک مد نظر خود را با نرخ تورم سال ماضی هر چه سریعتر خریداری کنند و وارد بازار سنه جدید نشوند؛ با این حال معاملات مسکن در آخرین ماه سال بی رونق ماند.خبری منفی که به رسم الگوی قدیمی در بازار مسکن باید عامل کاهش یا کمینه استحکام قیمت‌ها باشد با این حال آمارهای وزارت گذرگاه و شهرسازی در اسفند ماه خبر از افزایش قیمت‌ها در پایتخت داشت.

 

میانگین بها مسکن در اسفند ماه سال گذشته به ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان رسید و نسبت به ماه پیش از خویش در هر متر چهارگوش رشد یک میلیون تومانی را تجربه کرد. کارشناسان افزایش بها ارز و زر را عامل اصلی گرانی مسکن در شرایط رکود و چالش کرونا می‌دانند و معتقدند افزایش قیمت مسکن ناشی از شوک‌های اقتصادی به عاملی بیرون از بازار مسکن متصل است.

 

همزمان با شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی، قیمت‌ها در بازار دلار و زر در ایران هم افزایش یافت و به عاملی برای تقویت جو روانی در بازار مسکن تبدیل شد.

 

در همین امتداد یک مشاور املاکی در غرب پایتخت از کاهش مراجعات ملت به دفاتر املاک برای خرید و فروش ملک تازه داد و گفت: در دو ماه خرید فقط ۲ معامله خرید و فروش داشتیم و فعلا کسی برای خرید ملک مراجعه نمی‌کند که منجر به کاهش انعقاد قرارداد حضوری در دفاتر املاک شده است.

 

وی در خصوص چگونگی قیمت آپارتمان نوساز در طهران گفت: اکنون بسیاری از فروشندگان ملک خود را نگه داشتند تا پس از آخر چالش کرونا آن را برای فروش عرضه کنند و پیش‌بینی آنها شکیبیدن افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده است، با این حال مشتری‌هایی که به بنگاه‌های املاک مراجعه می‌کنند معمولا نیمه مبلغ پیشنهادی مالکان نقدینگی دارند و تقاضای پرداخت هزینه ملک با چک‌های مدت‌دار را دارند که برآمده از عدم توان خرید ملت است.

 

این مشاور املاکی با ذکر اینکه به چشم ما بسیاری از خریداران راستین مسکن امکان قبول نرخ‌های پیشنهادی مالکان را در سنه ماضی نداشتند، گفت: وضعیت در امسال هم تغییری نخواهد کرد. البته بازار مسکن هنوز داغ نشده است و به انگیزه تعطیلی بنگاه‌های املاک چگونگی صراحت از قیمت‌ها هستی ندارد؛ ترجیح ما این است که با عادی شدن شرایط شاهد افزایش رونق در بازار مسکن باشیم و نرخ‌ها بیش از این افزایش نیابد.

 

این واسطه ملکی، بازار مسکن در فرودین ماه را بدون مشتری و مختصر رونق تر از اسفند ماه توصیف کرد و گفت: نرخ‌ها در فضای مجازی مانند سنه ماضی است و ما نیز از اردیبشهت ماه که فرمان فعالیت خواهیم داشت می‌توانیم از وضعیت راستین قیمت‌ها باخبر شویم؛ انتطار این است که قیمت مسکن پسندیده با نرخ تورم و نه مناسب با قیمت ارز و زر افزایش یابد؛ اکنون تفریق داد و ستدها در سطح پایتخت به بیش از ۴۰ درصد رسیده است که عمده علت آن تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای مربوط به صنعت ساختمان و نبود چشم انداز روشن از چگونگی بها ملک است.

«حسام‌ عقبایی»، نایب سرپرست اول اتحادیه مشاورین املاک، در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری برنا در پذیرش به این سوال که چرا با هستی کاهش درخواست و افت معاملات در پی شیوع کرونا قیمت مسکن کاهش نیافته و هیچ‌گاه تابع رابطه عرضه و تقاضا نبوده‌ است، روشنگری داد: علت اصلی این سوژه عدم توازن میانی عرضه و تقاضاست که همین عدم توازن ناشی از 12 مساله و ناتوانی مهم در این حوزه است.

 

به گفته عقبایی نداشتن آمایش سرزمین در کشور اولین دلیلی است که توازن میان عرضه و درخواست را برهم زده‌ است.

 

او علت دوم را بیچارگی سنجی نکردن برای ارزیابی میزان تقاضا در این پهنه  اعلام کرد و گفت: هیچ نهادی میزان ازدواج مملکت در سال را که باعث افزایش جمعیت مسکن می‌شود، محاسبه نکرده و در نظر نمی‌گیرد.

 

نایب رئیس نخست اتحادیه مشاورین املاک اظهار کرد: عمل نکردن به برنامه جامع مسکن و تبدیل مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای از سایر انگیزه ها این سوژه است.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت مسکن ماهیانه میانه ۸.۵ درصد رشد یافته‌است

معاملات مسکن در فروردین کم و بیش به صفر شد/ کرونا قیمت‌ها در بازار مسکن را کاهش داد/ تمدید قراردادهای رهن و کرایه به چهره تلفنی

عقبایی در ادامه گفت: ورود بانک‌ها به پهنه مسکن و بنگاه‌داری از سوی این موسسات از دیگر عوامل برهم زننده بازار مسکن است. همچنین عدم پرداخت تسهیلات بانکی متناسب برای خرید مسکن به مردم باعث تشدید دشواری ها این گستره شده‌‌ است.

 

او افزود: فرآوری مسکن در مملکت کماکان سنتی و بومی است و مثل مالزی و ترکیه هنوز صنعتی نشده‌ است که همین سوژه کارایی مستقیم در میزان تولید وضعیت بازار مسکن دارد.

 

نایب سرپرست اول اتحادیه مشاورین املاک خاطرنشان کرد: بازرسی کافی از جانب کمیسیون عمران مجلس بر سیاست‌های مسکنی دولت‌ها وجود ندارد و نسبت به ریل‌گذاری مسیر فرآوری مسکن برای دولت‌ که باید بدست انجمن صورت بگیرد، ناتوان عمل شده‌ است.

 

عقبایی انگیزه دیگر را سیاست‌های متعدد و متضاد ارائه شده از سوی دولت‌های مختلف در پهنه مسکن دانست و افزود: این در حالی است که فرآوری مسکن یک طرح جامع است و کل باید در یک راه به اجرای سیاست‌های مسکنی اقدام کنند.

 

این کارشناس حوزه مسکن عامل دیگر را تجاری عمل کردن بانک‎ها بجای توسعه‌ای عمل کردن آن‌ها اعلام کرد و گفت: بانک‌های کشور در حال آماده بجای اینکه به توسعه ساخت و ساز بپردازند به تعقیب فایده و خسارت هستند و همین امر نمی‌گذارد، توازن میانی عرضه و درخواست پایدار شود.

 

نایب سرپرست نخست اتحادیه مشاورین املاک در پیوسته ذکر عوامل اغتشاش بازار مسکن و افزایش سرسام آور قیمت‌ها توضیح داد: در ایران، مسکن هنوز به عنوان سرمایه تلقی می‌شود به همین خاطر بها مسکن در سنه 98 نسبت به سنه 97 دو مساوی شده و این فاجعه است چون توازن وسط عرضه و تقاضا نداریم و سالی تنها یک میلیون ازدواج در کشور داریم ولی فرآوری مسکن ما زیر، 300 هزار تاست.

 

او افزود: یکی از مهم‌ترین این عوامل، ضعف در مدیریت زمین است. درحال حاضر 70 تا 90 درصد از بها مسکن مربوط به زمین و فقط 10 الی 30 درصد آن مربوط به مصالح و کارگر است؛ مملکت هیچ مشکلی در مصالح ساختمانی ندارد و حتی در این مقوله صادرات داریم؛ همچنین  نیروی انسانی و مهندس عمران مملکت به قدری است که بسیاری از آن‌ها با سخت بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در همان سان زمین زیادی در سطح مملکت هستی دارد که بخاطر فقدان مدیریت و توزیع نا‌مناسب در اختیار تولید مسکن قرار نگرفته‌ است.

 

عقبایی اظهار کرد: وجود سوداگری در بازار مسکن، نبود برنامه منسجم و دخالت و ورود بخش‌ها و نهادهای غیر پیوسته با مسکن به این حوزه از سایر دشواری ها و عوامل فقدان رابطه منطقی وسط عرضه و تقاضا و رشد قیمت مسکن است.

zahra بازدید : 62 دوشنبه 26 خرداد 1399 نظرات (0)

ین سوژه چنان اهمیت مکشوف است که به تازگیپژوهشی با سوژه «تاثیر گشایش ایستگاه مترو بر بها مسکن در شهر تهران»، دردانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف سپریدن شد.

 

حسین جوشقانی استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاددانشگاه صنعتی شریف در تبادل نظر با هفته نامه بازرگانی فردا، رابطه افتتاح ایستگاه متروبر بها مسکن در شهر تهران را تشریح کرد.

 

او در رابطه با تأثیر گسترش حمل‌ونقل عمومی مثلخطوط مترو بر مولفه‌های اقتصادی زندگی شهرنشینی چون مسکن توضیح می‌گوید: «به‌طورکلیحمل‌ونقل درون‌شهری و بین‌شهری و به طورخاص خطوط مترو جزو زیرساخت‌هایی است که برکیفیت زندگی شهری نشان می‌گذارد. توسعه اغلب زیرساخت‌های حمل‌ونقل در یک شهر به معنای دسترسی اغلب و راحت‌تر شهروندان به امکانات گوناگون شهر و درنتیجه افزایشرفاه اتباع است. فلذا در اصلِ رابطه بین توسعه حمل‌ونقل و افزایش رفاه شهروندانتردیدی هستی ندارد. به‌طوری که یکتا از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در مطالعاتنهادهای بین‌المللی، توسعه شبکه و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی دربرگیرنده خطوط مترو، بی‌آرتی،اتوبوس شهری و امثالهم است. کل این موارد به عنوان زیرساخت‌هایی شناخته می‌شوندکه نیازمند گسترش هستند.

 

در انجام این پژوهش، به اطلاعات بیش از یک‌میلیونو ۲۰۰ هزار مشاهده از املاک به فروش‌رفته در شهر طهران از سال‌های ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۷تکیه شده است.

 

جوشقانی می‌گوید: در این تحقیق ما سه فرضیه رابررسی کردیم. نخستین فرضیه این بود که افتتاح ایستگاه مترو در شهر تهران تاثیرمعناداری روی بها مسکن گوشه ها-کناره ها آن دارد. یافته‌های این پژوهش ضمن تایید این فرضیهمیزان اثرگذاری گشایش خط مترو بر قیمت مسکن در شهر طهران را معادل 9 /4 درصدمحاسبه کرد. فرضیه دوم این بود که افزایش بها مسکن بر نشان گشایش مترو در تمامیمناطق شهر طهران رخداد یکسان نیست. این فرضیه هم مورد امتحان پیمان گرفت و تایید شد.بدین معنا که افزایش بها ناشی از بهره‌برداری از مترو در بعضی مناطق اغلب و دربعضی مناطق کمتر بوده است.

 

براساس گفته جوشقانی، مناطقی از تهران که تاپیش از افتتاح خطوط مترو سطح قابل قبولی از دسترسی به حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص خطوطبی‌آرتی، داشته‌اند در اثر گشایش خطوط مترو تغییر بها قابل توجهی رخ نداده است. اما مناطقی مانند مینی‌سیتیو شهرک محلاتی که الی قبل از خطوط مترو از لحاظ دسترسی به حمل‌ونقل عمومی در وضعیتمناسبی نبودند، تاثیر قیمتی بیشتری از افتتاح خطوط مترو تجربه کردند. به نحوی کهدر برخی از مناطق این نشان به حدود هفت درصد می‌رسید. برای مثال در باره ایستگاه‌هایصدر، قائم و تجریش این نشانه بیشتر از ۷ درصد بود.

 

او همچنین در باره فرضیه پسین این پژوهش مبنی براینکه «افتتاح ایستگاه مترو برای بار دوم تاثیر معناداری روی بها املاک اطراف آنندارد.»،می‌گوید: این فرضیه تأیید شد، چرا که گمان زده می‌شد دسترسی این مناطق پیش ازافتتاح خط جدید به اندازه کافی مناسب بوده است.

 

این آموزگار دانشگاه می‌گوید: با پروا به نتیجه حاصل‌شده، یکیاز بهره‌مندی‌های حاصل از راه‌اندازی خطوط مترو برای اتباع تهرانی ساکن دراطراف ایستگاه‌های مترو، افزایش بها مسکن آنهاست. اگر فردی خانه‌ای باارزش یکمیلیارد تومان (۲۵ درصد خانه‌های مبادله‌شده در سال ۱۳۹۷ ارزشی بیشتر از این مقدارداشته‌اند) داشته باشد افتتاح خط مترو در گوشه ها-کناره ها آن به جز افزایش رفاه، ارزش مسکناین اتباع را نیز به طور میانگین در حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش می‌دهد.بنابراین در چنین شرایطی برخی از شهروندان بهره بیشتری از توسعه خطوط مترو درمقایسه با سایرین خواهند برد.

پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) مدتیست روزهای شنبه هر هفته به شناسایی پایان‌نامه‌های مرتبط با بازارسرمایه و اقتصاد بازتاب پسینیان یافته‌های دانشگاهی در این گستره می‌بپردازد. براین اساس، طی روز جاری به شناسایی پایان‌نامه «یکتا یزدانی‌فرد» با عنوان « تأثیر افتتاح ایستگاه مترو بر بها مسکن در شهر تهران» می‌پردازیم؛ این پژوهش در آذرماه۹۷ به داوری حسین عبده تبریزی در مقطع کارشناسی بزرگتر دانشگاه صنعتی شریف دفاع شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در خلاصه این سرانجام نامه میخوانیم: عبده تبریزی قاضی این پایان‌نامه معتقد است که کار تحقیقی صریح و معطوف به نتیجه‌ای توسط پژوهنده انجام شده است. پژوهنده سه فرضیه داشت که هر سه پابرجا کردن شد:

 

طبق بررسی‌هایی که در شهر تهران در بستگی با افتتاح مترو چهره گرفته است، انتظار می‌رود تا قیمت مسکن در نشان گشایش مترو در حواشی شهر طهران که وسایل ترابری عمومی کمتر هستی دارند، رشد معناداری داشته باشد و در مرکز شهر و گوشه ها-کناره ها خیابان‌هایی که وسایل حمل‌ و نقل عمومی به فراوانی یافت می‌شوند، تأثیر بسزایی بر روی قیمت مسکن شاهد نباشیم.

 

به طور کلی هدف، امتحان این فرضیه است که آیا افتتاح ایستگاه مترو در شهر تهران تأثیر معناداری روی بها مسکن گوشه ها-کناره ها آن دارد؟

 

بطور دقیق‌تر می‌توان ۳ فرضیه‌ی زیر را تعریف کرد:

 

فرضیه‌ ۱: گشایش ایستگاه مترو در شهر تهران رویهمرفته سبب افزایش بها املاک مجاور آن می‌شود.

 

فرضیه ۲: افتتاح ایستگاه مترو برای بار دوم تأثیر معناداری روی قیمت املاک گوشه ها-کناره ها آن ندارد.

 

فرضیه ۳: افتتاح ایستگاه مترو در قسمت‌های گوناگون شهر طهران تأثیر متفاوتی دارد.

 

پژوهشگر نشانه عدل که هر سه فرضیه به اتکای اطلاعات مورد بررسی ثابت شده است.

zahra بازدید : 72 دوشنبه 26 خرداد 1399 نظرات (0)

بناهایی که به دست انسان ساخته می شود، جلوه هایی از نگرش او به جهان هستی است که پرتو دهنده قوّهٔ فکری و ساختار فرهنگی ـ اجتماعی کسان آن جامعه است. این برداشت که معماری می تواند دیدگاهی طبیعی یا مافوق طبیعی داشته باشد در هر حال بیرون از تأثیر محیط اطراف و اقلیم جغرافیایی انسان نیست، لذا در بررسی معماری یک بنا، پیش درآمد باید جهان و جهان بینی سازنده آن بنا را مورد کنکاش پیمان داد الی بتوان افکار و عقاید او را در حجمی از آرایش مکان نگریستن کرد .(معماری با محیط گوشه ها-کناره ها و افراد آن جامعه رابطه تنگاتنگی دارد.)

 

معماری سنتی ایران ،تجلی سمبلیک جهانی ابدی و ازلی است که این دانشمند را محلی زودگذر و واسطهای برای رسیدن به مرتبهای والاتر به منظور وصول به آرامش درونی میداند ؛معماری ایران که به صورتهای متنوع در بناهای گوناگون متجلی گشته، جایگاه خاصی را داراست که در آن ،عقاید و رسوم و آداب در شرایط جغرافیایی و اقلیمی نمود  آشکاری دارد و حاصل دسترنج هنرمندانی است که برای اعتلای این هنر با تکیه بر باور خویش ،از جانِ خویش باعث گذاشته و در این گذرگاه از هیچ کوششی دریغ نورزیده اند. همراه با اساتید معماری، استادان صنایع دستی نیز با همان تفکر فوق ولی تجلی مکشوف در هنرِ ویژه خویش، تکامل دسته و اثرگذار بر معماری سنتی ایرانی بوده اند .

 

 

 

تزیین ساختمان که جزء جدانشدنی معماری محسوب می شود در آجرکاری، کاشی کاری، گچبری و آینه کاری در کناره قالی بافی، گلیم بافی، قلمکاری ، سفالگری، منّبت کاری، کنده کاری چوب، گره چینی و وانگهی دیگر دست آوردهای صنایع دستی رو کرد مکشوف و پیوندی احد برپایی نموده که فضای معماری ایران را آکنده از زیبایی معنوی میسازد و این خود زیبایی ظاهری را نیز به همراه دارد.

 

معماری با سایر هنرهای ایرانی ،تارهای به هم تنیدهٔ یکپارچهای است که از یکدیگر تأثیر پذیرفتهاند ؛ به ویژه صنایع دستی که علاوه بر تزیینی بودن و جنبههای زیبایی شناسانه، نقش کاربردی در زندگی روزمره افراد جامعه دارد. صنایع دستی به دلیل عدم نیاز به سرمایهگذاری بسیار و وجود مواد اولیهٔ محلی برای تولید و وجود زمینههای گسترش در مناطق گوناگون و برپایی ارزش افزودهٔ بالا، بخش عظیمی از نیروی انسانی و اقتصادی ایران را به خویش مشغول کرده است و این فرمایش در معماری سنتی نقش ِ بارزی دارد. صنایع دستی و معماری همواره مکمل یکدیگر بودهاند و حائز ویژگیهای مشترک می باشند.

بناهای ایرانی همانند مسجد، مناره، خانه، باغ، پل، قلعه، آب انبارها و... هر کدام به نوعِ خاصی از صنایع دستی احتیاج دارد که بعضی از گونه ها آن کاشی کاری، مشبّک کاری، نقاشی دیواری، منّبت کاری و غیره است. تنوع اقلیم آب و هوایی در ایران موجب گوناگونی بسیار در معماری و تزیین آن گردیده است و در نتیجه گونه ها و اقسام صنایع دستی در تزیین معماری، نقشِ عمدهای دارند .

 

 

 

صنایع دستی در رشته های متنوع همچون: قالیبافی ،گلیمبافی، سفالگری ،آبگینه سازیِ محصولاتِ فلزی ، سنگتراشی، چوب تراشی ، حصیربافی ، کاشی کاری تا رودوزیها وابستگی سر راست با معماری دارد به طوری که ساخت شکل آنها وابستگی به فضای معماری سنتی ایرانی دارد و همین طور بعضی از اجزاء و فضاهای معماری، متناسب با کالاهای صنایع دستی ساخته میشود .

 

معماری سنتی ایران در ایجاد صورتهای گوناگون صنایع دستی نیز نقشِ عمدهای را به عهده داشته است ؛ به طور مثال بافنده، اندازه قالی را براساس وسعت اتاقها میبافد و سفالگر طبق جایگاه سفال در فضای ساختمان شکل و حجم باره عقیده را میسازد . انسجام صنایع دستی با معماری نه تنها از نظر فرم و رنگ بلکه از عقیده محتوایی نیز هم خوانی دارد و هنرمند کوشش نموده، پیوستگی خویش با طبیعت و نگرش معنوی خود نسبت به هستی را متجلی سازد .

 

صنایع دستی به علت تنوع و گستره در رشته های گوناگون، کاربردهای زیادی در تزیین معماری دارد که دربرگیرنده چهار دسته میشود :

 

-تزیین درونِ بنا

 

-تزیین فضاهای ورودی

 

-تزیین فضای اتصالِ درون بنا

 

-تزیین فضای اتصالِ  بیرون بنا

 

تزیینات بیرونی ساختمان باید به نحوی باشد که در برابر دگرگونی ها آب و هوا و روشنایی خورشید تغییر ناپذیر باشد و کیفیت خویش را از دست ندهد. این تزیینات بیشتر دربرگیرنده کاشی کاری به چهره معرّق یا هفت رنگ میباشد که علاوه بر تزیین بنا با نقوش و رنگهای گوناگون، عایقی در مساوی برف و باران و گرما و سرما است. کاشی کاری در معماری ایران در واقع شناسنامه بنا میباشد و تاریخ مشخص و سیرِ تحولی منظمی را دارا است. 

 

با آغاز دوره اسلامی، کاشی کاری در اماکنِ مذهبی تجلی خاصی مییابد، محراب و گنبدِ مسجد شیخ لطف ـ الله و گنبدِ مزار شاه نعمت اللّه اما در ماهانِ کرمان، مسجد کبود تبریز و گنبد مسجد چهار باغ اصفهان، نمونه آشکار این هنر میباشد . 

کاشی کاری، مهمترین ویژگی تزیین معماری سنتی ایران است که ادامهٔ همان آجرکاری است. 

نکته دارای اهمیت در کاشی کاری ایران رنگ لعاب است، رنگ کاشیهای ایرانی اکثراً فیروزهای و لاجوردی بوده و رنگهای سفید و سبز و زرین نیز در درجه دوم میباشد و این رنگها در بین هنرهای سنتی ایران مشترک میباشند .

 

فضاهای ورودی بنا در معماری ایرانی و خصوصاً بناهای مسکونی و مذهبی بخشِ مهمی را به خویش وابستگی داده است که با پوششی به چهره سایهبان با طاق کمانی همراه بوده است .تزیین این تقدیر از بنا عموماً کاشی کاری است، همچنین نمونههای آینهکاری و مشبک کاری آجری نیز هستی دارد . 

 

آینه کاری از هنرهای ظریفی است که در نماسازی درونی بناها، در بالای ازارهها ، زیردورها ، طاقها، رواقها ، شبستانها، سرسراها و موارد دیگر به پیشه میرود . 

مقرنس کاری و گچ بری نیز از تزیینات معماری محسوب میگردد. مقرنس کاری که تداوم خشت چینی است توازنی را القا مینماید که گویی وظیفه انتقال سقف یا گنبد بر پایهها را داراست و امثال نسبت آسمان به زمین است . 

تزیینات درونی یک بنا نسبت به نوع آن تفاوتهای گوناگونی دارد و این تفاوت در دوره های گوناگون، تنوع اکثریت به خود میگیرد ولی در همهٔ آنها وجوه مشترکی نیز وجود دارد و از آن جمله ایجاد فضایی است که انسانهای کاربرد کننده از آن بنا، آمالشان در آن تحقق مییابد و تسکین می یابند. در تزیین درونی یک بنا از تنوع هنر صنایع دستی بهره‌گیری اکثریت میتوان نمود. قالی علاوه بر زیرانداز بودن یکی از اجزای مهم در تزیین فضای داخلی بناهای ایرانی میباشد. زیرا کف بنا را که انسانها بر آن می نشینند و میخوابند، می پوشاند و گاه نیز به عنوان تزیینی قشنگ بر دیوار کوبیده می شود و گاهی نیز از قالی های دو طرفه به عنوان سطحی جدا کننده بین دو محیط‌ بهره‌گیری میشود. تقرب طرح و نقشِ قالی با نقوشِ کاشی، نزدیکی و انسجامِ هنرهای ایرانی را ذکر میدارد .

زیر اندازهای دیگری چون گلیم ،جاجیم و منسوجات سنتی و پردههای قلمکار با کاربردهای گوناگون و وسایل تزیین شده با خاتم و منّبت و معرق چوب، گونه ها رودوزیها و اشیای فلزی ، همه و همه ،آرایش دهنده محل زندگی ایرانی میباشند. صنایع دستی در معماری ایران فقط نقشِ مزّین کنندهٔ مکان را ندارند بلکه هر کدام در جایگاه خود کاربردهای گوناگونی دارد . 

تزیین بین فضای درونی و خارجی دربرگیرنده درها و پنجرههاست. «درِ» بناها که در گذشته از چوب ساخته میشد مأوایِ سرپنجه هنرمندانِ منّبت شغل و فلز شغل بود. «در»های کنده کاری شده و منبت کاری همراه با کلونهای بسیار زیبای فلزی ،جایگاه و اهمیت بنا را روشن میساخت. نقوشِ برپایی شده بر روی درها هم چون نقوشِ نمادین، در هنرها جلوهگاهِ تفکر و فرهنگِ ایرانی است. نقش «خورشید» که مهمترین نقشِ موجود بر روی درها میباشد، علامتی برای روشنی، برکت و سلامتی برای صاحبخانه است .

zahra بازدید : 266 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

15 خانه مجلل و گرانقیمت ترین منزل های دنیا

15 - منزل ای به ارزش 45 میلیون دلار در نیویورک

 

پنت هاووس مولتی میلیون دلاری که صاحب آن آقای " دنیل لوئیب" مدیر صندوق دپارتمان بیمه دنیل است ؛ این ویلای مجلل گرد از آدرس های منحصربه فرد نیویورک را از آن خویش کرده.

 

 گرانترین خانه دنیا

 

14- خانه باغ دار مجلل 88 میلیون دلاری در مونته سیتی کالیفرنیا

 

این خانه ی 42 هکتاری متعلق به کسی نیست جر ملکه مدیای آمریکا "اپرا وینفری" . این زن نامی ثروتمند نه تنها چنین ویلای باشکوهی دارد بلکه ملک و املاک با ارزش دیگری نیز در شهرهای سایر به اسم خویش دستک زده است.

 

 گرانترین خانه دنیا

 

13- منزل ی ساحلی بینظیر 95 میلیون دلاری در کناره پالم

 

این خانه ی ساحلی مجلل و باشگوه از آن دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا است ، خانه ای با امکانات بی اندازه ویژه در پیش از این در دنیای مد نمور به آن پرداخته ایم.

 

 گرانترین خانه دنیا

 

12 - خانه ی گرانقیمت 100 میلیون دلاری در تپه های لس آلتوس در کالیفرنیا

 

میلیاردر روسی "یوری میلنر" بخشی از دارایی های میلیاردی اش را به این خانه ی 100میلیون دلاری گزین کردن داده است ، خانه ای که استخر داخلی و محوطه ی آن مجزا است و زمین تنیس آن از مشخصات بی همانند است . این مرد ثروتمند علی رقم داشتن چنین خانه ای به همراه همسر و تک دخترش در مسکو حیات می کند.

 

 گرانترین منزل دنیا

 

11- خانه ی 102 میلیون دلاری در میان طبیعت بکر شرق هامپتون

 

این خانه ی 40 هکتاری متعلق به میلیاردر "رون بارون" است و در فهرست گران قیمت ترین ویلاهای گیتی قرارگرفته است.

 

 گرانترین خانه دنیا

 

10- ویلای 117.5 میلیون دلاری در کالیفرنیا

 

این منزل گرانقیمت از آن "ماسایوشی سان" است ؛ امارتی لوکس که به داشتن کتابخانه ای غنی و امکانات رفاهی در تمام جهان شناخته شده است.

 

گرانترین منزل دنیا

 

9- خانه ی لوکس 120.5 میلیون دلاری در واشنگتن

 

خانه ای با امکانات و تکنولوژی پیشرفته که متعلق به ثروتمند ترین درگذشت گیتی "بیل گیتس" است .این امارت حائز باشگاهی به مساحت 2.500 فوت مربع و استخری به متراژ 60 فوت است.

 

 گرانترین خانه دنیا

 

8- خانه ی 130 میلیون دلاری در ساحل پالم فلوریدا

 

ویلایی ساحلی "کن گریفینز" احد از بهترین خانه های گیتی برای استراحت و تفریح است به خصوص به انگیزه داشتن زمین تنیس بی اندازه اش.

 

گرانترین منزل دنیا 

 

7- منزل ای 132.5 میلیون دلاری در آگوستا

 

برخی معتقدند به دلایلی ارزش راستین این خانه اعلام نمی شود و این امارت پرشکوه برحسب یک سری رسیدگی های کلی با این ارزش گذاری در این لیست قرار گرفته است.

 

گرانترین منزل جهان 

 

6- منزل 200 میلیون دلاری در ناحیه ی جنگلی کالیفرنیا

 

خانه ای یا بهتر است بگوییم مجموعه ای از منازل از آن لری اِلیسون، بنیان گذار اوراکل است ، منزل ای با طراحی و معماری یاپنی چندین دسته دارد که رویهمرفته 10 خانه مخصوص با کاربردهای مختلف چکیده می شود.

 

 گرانترین منزل دنیا 

 

5- هاید پارک لندن به ارزش 221 میلیون دلار 

 

هاید پارک از بزرگترین پارکهای شهر لندن و یگانه از پارکهای سلطنتی این شهر است. هاید پارک توسط دریاچهٔ سرپنتاین به دو نیمه می شود. هاید پارک به همراه باغ کنسینگتون 253 هکتار مساحت دارد.

 

گرانترین خانه دنیا

 

 

 

4 - باغ قصر رینگتون کاخ 222 میلیون دلاری

 

این خانه لوکس از آن تامارا، دختر قهرمان مسابقات ساختاره یک و میلیاردر Bernie Ecclestone است. ویژگی های شگفت انگیز این خانه دربرگیرنده امکانات رفاهی مشابه سالن بولینگ و حمام ساخته شده از بلورهای آمازون است.

 

 گرانترین خانه دنیا

 

 

 

3- خانه ی زیبای 750 میلیون دلاری در فرانسه

 

این منزل که بعد از پادشاه لئوپولد دوم بلژیک نامگذاری شده، به عنوان گران ترین و بزرگترین ویلای فرانسوی شناخته می شود. این است که در یک زمین 20 هکتار ساخته شده و دیدنی نفس گیر از دریای مدیترانه را فراهم می کند.

 

گرانترین خانه دنیا

 

 

 

2- منزل ی 1 میلیارد دلاری در بمبئی هندوستان

 

موشک امبانی، یگانه از ثروتمندترین بازرگانان در هند، آسمانخراش خویش را به خویش اختصاص داده است که برای ساخت آن 1 میلیارد دلار پرداخت کرده است. این خانه دارای "طبقه سلامتی"، شش سطح خودروگاه زیرزمینی و چندین سالن ورزشی است. این بسیار عظیم است که به کارکنان 600 نیاز دارد لغایت خانه را در شکل بالا نگه دارند.

 

گرانترین منزل دنیا

 

 

 

1-قصر باکینگهام با 1.55 میلیارد دلار گران بها ترین خانه جهان

 

مطمئنا نام آن را شنیده اید ، منزل ای با طراحی پرشکوه و امکانات بی اندازه لاکچری .ملکه ویکتوریا، نخستین سلطنت نشینی که قصر باکینگهام را خانه خویش گزید، و بعد از بر تخت نشستنش در سنه 1837 به قصر اخیر تکمیل شده نقل فضا کرد.

 

کاخ باکینگهام در لندن اقامتگاه اصلی خانواده سلطنتی بریتانیا است. این قصر همچنین یکی از بزرگ ترین قصر های سلطنتی پرکار دنیاست. با پیمان گرفتن در شهر وست مینستر، این کاخ اغلب مرکز رویدادهای عمومی گزیده تر و مهمانی های سلطنتی است. این محیط‌ در هنگام جشن های ملی، مورد توجه بریتانیایی ها است.

 

 گرانترین خانه دنیا

 

طراحی های داخلی اصلی از دسته کاربرد مفصل از سنگ مرمرنمای رنگارنگ و لاجوردهای آبی و صورتی، به رهنمود راز چارلز لانگ، که در اوایل سده نوزدهم چهره گرفتند، هنوز دست باقی باقیمانده اند.

zahra بازدید : 29 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

با سرشناس ترین عمارت های تاریخی تهران آشنا شوید

با وجود اینکه خانه های ویلایی کبیر و با صفا و آسمان خراش های مسکونی گران بها زیادی در شهر تهران هستی دارند، اما هیچ شکی نیست که با شکوه ترین عمارت های تهران، آن هایی هستند که از گذشته هایی دور به یادگار باقیمانده اند. خانه هایی که با بودن در آن ها حس می کنید به تهران قدیم پای گذاشته اید و حال و هوایتان به کل عوض می شود. در این مطلب منظور داریم تا ۱۰ مورد از این عمارت ها را برایتان شناسایی کنیم. با لغایت گشت به اتفاق باشید الی به گذشته سفر نماییم و از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران رویت کنیم.

 

معروف ترین عمارت های تاریخی تهران

معروف ترین عمارت های تاریخی تهران

موزه سینما

مطالب مرتبط:

سفر به طهران قدیم در کاروانسرای خانات تهران

 

آشنایی با کاروانسراهای اطراف تهران

 

برج آزادی، نماد سرشناس شهر تهران

با قدم زدن در امتداد شمالی خیابان ولیعصر، به عمارتی خواهید قبض که پروا کل عابران را به خود جلب می کند! در انتهای مجموعه باغ فردوس تهران، خانه ای قجری قرار دارد که امروزه به عنوان موزه سینمای ایران شناخته می شود. شاید زیباترین بخش این خانه تاریخی، بالکن آن باشد، بالکنی که دیوارها و ستون هایش به زیبایی هرچه تمام با نقوش گل و گیاه گچ کاری شده اند. اینجا فضا هنرمندان است. با بازدید از این فضا با تاریخچه صنعت فیلم سازی ایران اغلب آشنا خواهید شد. پس از بازدیدتان هم می توانید به کافه این عمارت بروید و در محیطی آرام و شیک قهوه یا چای تمایل کنید. دیرینکده سینما، یکتا از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران است.

 

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، انتهای باغ فردوس، دیرینکده سینما

 

موزه سینما - باغ فردوس

سرای روشن

عمارت تاریخی سرای روشن در احد از کهن ترین خیابان های تهران به اسم خیابان ناصر خسرو واقع شده است. این عمارت که به سبک گوتیک اروپایی طراحی شده، نزدیک ۸۶ سال قبل به عنوان احد از نخستین مراکز تجاری طهران احداث شد. وجود همچین بنایی با سخیف گوتیک در تهران، کمی شگفت و ناآشنا و غیر معمول است. در حالی که تندیس های این بنا کل را به یاد بناهای تاریخی اروپا می اندازد، وجود سمبول(لاتین) اهورا مزدا در مرکز آن، به آن یک روح ایرانی بخشیده است.

 

آدرس: تهران، خیابان ناصر خسرو، سرای روشن

 

سرای صریح - معروف ترین عمارت های تاریخی تهران

تماشاگه زمان (موزه زمان)

موزه سررسید که در وسط یک باغ با شکوه ایرانی قرار گرفته، نه تنها به خاطر هستی گونه ها و اقسام ساعت های تاریخی درونش معروف شده، بلکه به دلیل معماری با شوکت خویش ساختمان دیرینکده هم شهرت زیادی پیدا کرده است. این منزل اربابی ۸۰ ساله، زمانی به احد از بازرگانان نامدار ایرانی به اسم حسین خداداد تعلق داشت، ولی امروزه دیرینکده ایست که در آن ساعت های دیواری و مچی ارزشمند و تاریخی نگه داری می شوند. دیوارهای آبی این بنا، نمای بیرونی اش را زیاد قشنگ کرده است. در درون بنا نیز گونه ها و اقسام تزئینات چوبی و گچ بری را می توان نگریستن کرد.

 

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهار مسیر بغدادی، پلاک ۱۲

 

موزه سررسید تهران

موزه آبگینه تهران

موزه ظروف شیشه ای و سرامیکی ایران (آبگینه) در یک ساختمان تاریخی زیبا پایدار شده است. این عمارت را شخصی به نام ستوده تر قوام به عنوان منزل مسکونی و در ضمن دفتر کارش در دوران قاجاریان احداث کرده است. منزل قوام سال ها قبل و قبل از تبدیل شدن این بنای تاریخی به دیرینکده آبگینه، به عنوان سفارت کشور مصر کار و جنبش می کرد. معماری این منزل تلفیقی از معماری اروپایی و معماری ریشه دار ایرانی است. راه پله های چوبی مار پیچ و با شوکت این بنا هم به سبک روسی ساخته شده اند. با رفتن به دیرینکده آبگینه، علاوه بر تماشای یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران از بی نظیرترین گردآور های ظروف شیشه ای ایران نیز دیدن خواهید کرد.

 

آدرس: تهران، خیابان سی تیر، دیرینکده آبگینه تهران

 

موزه آبگینه تهران

مجموعه جهانی قصر دیرینکده گلستان

کاخ گلستان در سنه ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو در طهران گزینش شد. این مجموعه، شامل بناهای سلطنتی زیادیست که سال ها شاهان قاجار در آن حکومت می کردند. در اینجا با تالارهای آیینه کاری شده، سقف های گچ کاری شده، تزئینات بی همانند کاشی کاری و دیگر تزئینات ایرانی و غربی رو به رو خواهید شد که تمامی در گوشه ها-کناره ها یک باغ کبیر ایرانی با درختانی چند صد ساله قرار گرفته اند. عمارت معروف شمس العماره و وانگهی عمارت با شکوه بادگیر هم از آنگونه بناهای شاخص گردآور قصر دیرینکده گلستان هستند.

 

آدرس: تهران، میدان پانزده خرداد، مجموعه میراث جهانی کاخ دیرینکده گلستان

 

کاخ دیرینکده گلستان - سرشناس ترین بناهای تاریخی تهران

عمارت شمس العماره

بدون شک یکتا از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران عمارت شمس العماره است. اگرچه شمس العماره یا همان عمارت خورشید جزئی از مجموعه قصر گلستان است، ولی به علت اهمیت تاریخی و هنری اش لایق این است که به طور مجزا آن را شناسایی کنیم. ناصر الدین شاه قاجار تصمیم گرفت الی بلندترین ساختمان طهران را بسازد لغایت بتواند از بلندای آن همه شهر را مشاهده کند. البته متاسفانه امروزه دسترسی به طبقات بالای این عمارت برای عموم ممنوع است و بازدیدکنندگان فقط می توانند از طبقه اول این ساختمان با شکوه رویت کنند.

 

آدرس: گردآور میراث جهانی قصر دیرینکده گلستان

 

عمارت شمس العماره

کاخ سبز

یکی از زیباترین بناهای موجود در گردآور قصر سعدآباد و احتمالاً زیباترین بنای آن، کاخ سبز است. این ساختمان در اواخر دوره قاجاریه ساخته شد، ولی در سنه های اولیه دوره پهلوی مورد بازسازی پیمان گرفت. رضا خان نزدیک یک سال در این کاخ سکونت کرد و بعد از آن بنای قصر سبز به منزل میهمانان تغییر ماهیت داد. سنگ های مرمر سبز این بنا را از معادن استان های زنگان و خراسان آورده اند. یک دست فرش دست باف ناب ایرانی و آیینه کاری های این کاخ، خاصیت های سایر آن هستند.

 

آدرس: تهران، خیابان البرز کوه، مجموعه قصر سعد آباد

 

کاخ سبز تهران - یگانه از معروف ترین بناهای تاریخی تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

بزرگترین دیرینکده هنری ایران یا همان موزه هنرهای معاصر، در واقع یک شاهکار معماری بتونی است. کامران دیبا معمار این بنا، سعی زیادی کرده است الی المان های معماری ایرانی را با معماری امروزین امروزین پیوند بزند. به عنوان نمونه در این فضا می توانید بادگیرهای ایرانی را در حالی که با بتون ساخته شده اند مشاهده کنید!

 

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، دیرینکده هنرهای معاصر تهران

 

موزه هنرهای امروزی تهران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه گرد از سرشناس ترین عمارت های تاریخی تهران و از زیباترین ساختمان های ساخته شده در عهد قاجاریه است. درون این خانه تاریخی، رویدادها زیادی رخداد افتاده است. اینجا زمانی اولین وزارتخانه آموزش و پرورش و زمانی سایر نخستین کتابخانه رسمی شهر تهران بوده است. عمارت مسعودیه گرد از محبوب ترین جاذبه های طهران برای علاقه مندان به عکاسی است. در این محیط‌ سلفی های خوبی می توانید بگیرید!

 

آدرس: تهران، خیابان ملت، عمارت مسعودیه

 

عمارت مسعودیه تهران

تئاتر شهر

این بنای که در سنه ۱۹۷۲ میلادی احداث شده، به خاطر معماری مدور و استوانه ای شکلش شهرت زیادی پیدا کرده است. معماری گردآور تئاتر شهر طهران که در میان پارک دانشجو واقع شده، ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و معماری اروپایی است.

 

تئاتر شهر

این فضا با دارا بودن سالن های اجرای تئاتر فراوان، احد از اصلی ترین مراکز هنری برای اجرای تئاتر در طهران است.

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

خانه عباسی‌ها

 

یكی از شاهكارهای معماری باقی‌مانده از دوران قاجاریه در شهر كاشان منزل عباسی‌ها (یا عباسیان) است. این منزل دارای فضای زیاد سرسبزی است و این مسئله در شهر كویری مانند كاشان نكته زیاد مهمی است. استفاده از گچ‌بری‌های قشنگ و شیشه‌های رنگی وجه پدیدار این عمارت باستانی به حساب می‌آید. این عمارت كه بین سال‌های ۱۲۴۵ الی ۱۲۵۰ هجری در محله سطان‌آباد (خیابان علوی) توسط حاج محمد ابراهیمی که از تاجران سرشناس ظروف چینی و بلور در آن موعد بود ساخته شده، دارای معماری منحصربه‌فردی است كه به سبک گودال باغچه سرشناس است، چراکه در این سخیف از معماری، بنا پایین‌تر از سطح کوچه احداث شده تا علاوه بر استحکام، ویژگی عایقی خاک و مصالح به کار رفته در آن، این منزل را از برودت و گرما در امان نگه دارد و از طرفی دسترسی به آب کاریز هم راحت‌تر باشد.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

هنگام ورود به این منزل شما وارد یك هشتی می‌شوید كه دوشاخه است كه از یك طرف به دسته خدمه و از سوی دیگر به داخل بنا راه دارد. این هشتی مسقف است و در ان چند نشیمن به صورت سكو تعبیه شده است. وجود این سكوها به این انگیزه است كه مسافران و یا مهمانان بتوانند روی آن‌ها بنشینند و كمی خستگی در كنند.خانه عباسیان از لحاظ تزئینات گچ‌بری و نقاشی، معماری بی‌نظیری دارد. در این خانه، انواع گچ‌بری‌های خاص از رسمی‌بندی گرفته الی یزدی‌بندی، کاربندی، قطاربندی، مقرنس و مشبک را در اوج ظرافت و زیبایی می نا دید. این منزل دارای ۵ حیاط است که به بیرونی، اندرونی، باغ، حوضخانه و تقدیر خدمه پایان می‌شود.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

در ساخت تمام قسمت‌های این عمارت به جزئیات پروا زیادی شده است و هر كدام حائز هویت منحصربه‌فردی هستند. در میانی این قسمت‌های مختلف، دو اتاق هستند كه بیش از دیگران به چشم می‌آیند: اطاق آینه و اطاق شاه‌نشین كه در موعد خویش بسیار مجلل و لوكس بوده‌اند و در ساخت آن‌ها از گچبری‌های زیبا، آینه‌کاری‌ها، درها و پنجره‌های رنگین، پنجره‌های گچی نازک و ... استفاده شده است. اگر در روزهای تعطیل سال دلتان اراده به جایی قشنگ و حیرت‌انگیز قدم بگذارید، خانه عباسی‌ها را از دست ندهید. این منزل آن‌قدر قشنگ و جذاب است كه الی به حال فیلم‌ها و سریال‌های زیادی در آن ساخته شده است.

 

 

 

خانه عامری‌ها

 

خانه عامری ها در محله پادشاه میر احمد در شمال معبر اصلی محله سلطان میر احمد و در جوار حمام پادشاه میر احمد واقع شده است.مالک اولیه این منزل ابراهیم خلیل خان کلانتر بوده است. دیرینگی بنای اولیه به عصر زندیه مفتوح میگردد و از جمله خانه های بسیار کهنه کاشان است. این خانه حائز دو حیاط مستقل از هم برای دو دسته اندرونی و بیرونی است و حیاط سوم رو‌بازی بعنوان بهار پاراگراف (لاتین) در این منزل وجود دارد.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

ویژگی پدیدار این بنا، وسیع بودن هر دو حیاط و همینگونه مجلل بودن فضاهاو تزئینات این خانه است. از فضاهای مهم معماری این بنا باید از سرداب، شاه نشین، آینه خانه، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و بالکن زمستانی، حوض خانه، بهار بند و دو باد مانع نام برد. تزئینات مقرنس، قطار بندی و رسمی بندی، شاه نشین، یزدی بندی زیاد مفصل بالکن و نقاشی های رسمی و تذهیب سقف سرداب این بنا قابل ذکر هستند. این خانه به علاوه چند خانه تاریخی در جوار آن مجموعهْ عظیم تاریخی را در کاشان تشکیل میدهند.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

این خانه شامل حدود ۸۵ اتاق و چندین حیاط است که قدیمی‌ترین آن حیاط بیرونی و اندرونی است. خانه عامری‌ها در دوران قاجاریه به وسیله شخصی به نام سهام‌السلطنه عامری فرد گسترش یافت و بناهای دیگری به آن اضافه شد. مساحت عرصه این گردآور که از چند منزل مجزای مجاور و در بستگی با یکدیگر شکل گرفته در حدود ۹۰۰۰ متر چهارگوش است و مشتمل بر ۳ منزل با ۵ حیاط مرکزی به صورتی اندرونی و بیرونی همراه با فضاهای سرپوشیده متعدد و گوناگون است.مهمترین تقسیم مجموعه، منزل عامری‌ها است، که دارای دو تقسیم اندرونی و بیرونی به اتفاق با حوضخانه، ایوان‌های رفیع و شاهنشین‌های ۷ دری و شمار زیادی اتاق‌های ۳ دری است که گرداگرد حیاط با آهنگی موزون و به صورت قرینه استقرار یافته‌اند. تمامی بدنه بیگانه حیاط‌ها و برخی از بدنه‌ها و پوشش‌های داخلی با گونه ها تزیینات زیبا و هنرمندانه ایرانی همچون گچبری، یزدی و رسمی بندی، مقرنس، نقاشی روی گچ، درودگری، منبت کاری، گره چینی و برخی از هنرهای تزیینی دیگر پوشیده شده است.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

در تمام حیاط‌های منزل عامری‌ها ریشه-بن-بیخ تقارن در ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی رعایت شده است. حیاط‌ها حائز حوضخانه‌هایی هستند که از این فضاها در تابستان بهره‌گیری می‌شده. این منزل دارای بلندترین بادگیر در بین بادگیرهای خانه‌های کاشان است.چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مهمان خانه، حیاط خدمه و سوارکاران نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته و در ۳ حیاط سایر نیز بستگان سهام‌السلطنه سکونت داشته‌اند. خانه عامری‌ها دارای گرمابه اختصاصی زنانه و مردانه جدا از هم نیز می‌باشد. بعد از سهام السلطنه، حیاط‌های بیرونی و اندرونی در کمر بستن فرزند وی، ابراهیم خلیل خان عامری و بقیه ساختمان‌ها به افراد سایر این خاندان تعلق گرفت و به مررو زمان بعضی از حیاط‌ها تفکیک و به کسان دیگر فروخته شد.

 

خانه بروجردی‌ها

 

قدمت این منزل عصر قاجاری به ۱۳۰ سنه قبل باز می‌گردد. خانه بروجردی‌ها که هم دسته اندرونی و هم بیرونی دارد فاقد گودال باغچه است. این بنا در سه طبقه و به چهره چهار طرف ساخته شده و اطراف حیاط‌های اندرونی و بیرونی بنا شده است. این خانه اغلب فضاهای معماری که در خانه‌های کهن کاشان یافت می‌شود را داراست. از آنگونه دو سرداب، سرپوشیده، شاه‌نشین، پنج‌دری، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، و ایوان زمستانی. خاصیت بارز این بنا سرپوشیده آن است که در کل شهر کاشان منحصر‌به‌فرد و استثنائی است. حیاط اصلی بیش از ۶۲۰ متر مربع و گرد از سه حیاط یا اندرونی آن بیش از ۶۳۰ متر چهارگوش مساحت دارد. تزئینات ایوان تابستانی بنا در کاشان منحصر‌به‌فرد است و نقاشی‌های بی‌نظیری در سرپوشیده به چشم می‌خورد.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

ساختمان به ابعاد ۳۰/۱۷ × ۹۰/۱۴ متر بنا شده است. جنس مصالح عبارت از آگور و گل و پایه بنا از سنگ لاشه محلی و ساروج است. بنا حائز ۷ اتاق در طبقه همکف، ایوانی در جلوخان و دو اتاق در طبقه تحتانی است. درهای ورودی اتاق‌های زیرزمین رو به بیرون مفتوح شده و طبقه اصلی با یک متر بلندی از سطح زمین ساخته شده لغایت از رطوبت محل در امان باشد. بازشو‌های ساختمان چوبی بوده و اندود داخلی بنا به‌جز یک اتاق، بقیه از جنس گچ است. سقف‌های عمارت دارای سیستم تاق-تویزه و تاق-چشمه گنبدی بوده و از جنس آگور بنا شده است. گونه پوشش بام متناسب با پیرامون از غوره گل، کاه‌گل و لایه‌ای از برگ گیاهان ساخته شده است. نمای عمارت ترکیبی از آجر، گچ و شمشه‌های گچی است که در قسمت بالایی نما به شکل زیبایی خودنمایی می‌کند.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

حیاط به ابعاد ۷۵ × ۱۰۵ متر و دارای دو حوض بزرگ است که آب چشمه اسکندریه پس از گذر از باغ تالار، آبشار نیاسر، با رسیدن به این ناحیه وارد حوض نخست شده و بعد از گذر از ذیل ساختمان وارد حوض دوم در قسمت جلویی ساختمان می‌شده است.خانه تاریخی بروجردی‌ها در برزن کهنه پادشاه امیر احمد کاشان قرار دارد. منزل بروجردی‌ها مثال یکتا از خانه‌های مسکونی اعیان‌نشین دوره ی قاجاریه است که در سنه ۱۲۴۲ شمسی توسط احد از تجار معروف کاشان به نام حاج سید حسن نطنزی (بروجردی) ساخته شده است. برخی از تزئینات بدنه داخلی هشتی ورودی در سنه ۱۲۵۶ خورشیدی انجام گرفته است. هر چند برخی منابع تاریخ ساخت بنا را ۱۲۵۳ و اتمام آن را هجده سنه بعد یعنی ۱۲۷۱نوشته‌اند. بر خلاف تصور عامه، این منزل به اهالی  بروجرد متعلق نبوده بلکه چون مراودات تجاری این تجار نطنزی‌الاصل کاشانی اغلب با بازرگانان شهر بروجرد اتمام می‌شده، لذا کاشانی‌ها به ایشان بروجردی می‌گفته اند. به همین مناسبت، محل سکونت ایشان هم به منزل بروجردی شهرت مکشوف است.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

معمار طراح و سازنده خانه بروجردی‌ها یکتا از معماران چیره‌دست کاشان به نام آموزگار علی مریم کاشی بوده است که منزل طباطبایی‌ها (واقع در همین محله) و تیمچه امین‌الدوله (واقع در بازار میانچال کاشان) از سایر نشانه ها این معمار هنرمند است. این منزل متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط جوی منطقه کویری کاشان طراحی و ساخته شده، خصوصا اینکه در گرمای شدید تابستان با به کارگیری بادگیرهایی که در بالای بام احداث شده، هوای خنک و بسیار مطبوع به چهره طبیعی و همیشگی در زیرزمین‌ها جریان دارد. از نظر فضاسازی منزل بروجردی‌ها به طور کلی شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است که سر در اصلی و هشتی ورودی بین این دو دسته مشترک است. ضمنا هر یک از این دو دسته درهای جداگانه‌ای هم دارند که مایه دسترسی مستقیم به كوچه شده است.

 

خانه طباطبایی‌ها

 

یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین بناهای تاریخی کاشان، منزل طباطبایی‌هاست که در برزن سلطان امیر ستوده تر در بافت قدیم کاشان واقع شده است. این خانه که از شاهکارهای هنر معماری قدیم به شمار می‌رود به وسیله مرحوم سیدجعفر طباطبایی – از تجار معروف فرش آن موعد – در سنه ۱۲۵۰هجری قمری ساخته شده است. منزل طباطبایی‌ها همچون سایر بناهای تاریخی آن سررسید برخوردار از تزئینات پرنما و باشکوه، اصالت معماری و طراحی متناسب با ادب و اقلیم ویژه منطقه است.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

مجموعه خانه طباطبایی‌ها مشتمل بر ۳ بخش اندرونی بیرونی و دسته ویژه خدمه است. گردآور منزل تاریخی طباطبایی‌ها با ۴۷۰۰ مترمربع وسعت حائز ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ زنجیره کاریز است. معماری خانه طباطبایی‌ها به روش معماری حجاب‌دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌گراست. خانه تاریخی طباطبایی‌ها که به وسیله هیئت امنای مرمت و احیای ابنیه تاریخی کاشان خریداری و در سنه های ۱۳۷۳ الی ۱۳۷۶ با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی کاشان و با پشتیبانی مسئولان وقت وزارت و معادن و فلزات بر اساس نقشه اصلی و نخستین مورد مرمت و بازسازی پیمان گرفت، در لیست یادگارها ملی ایران به عدد ۱۵۰۴ به ثبت دریافتی است. گردآور تاریخی خانه طباطبایی‌ها هم الان زیرپوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می‌شود.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

این منزل در نزدیکی منزل تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد منزل با شکوهی هستی دارد و به خاطر اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به اسم حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی بنا نهاده است به منزل طباطبایی موسوم و نامدار شده است. این خانه در زمینی به مساحت ۴۷۳۰ متر چهارگوش و در حدود سنه ۱۲۵۰ قمری با چیرگی و هنرمندی معمار سرشناس کاشانی مدرس علی مریم احداث شده است.این خانه مشتمل بر چهار صحن و حیاط است که حیاط مرکزی متعلق به تقدیر بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه بوده است. سرنوشت اندرونی دربرگیرنده اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن و حائز سرداب هایی که بادگیر ها هوارا در آن جریان می‌دهند که این قسمت محل سکونت خانواده مرحوم طباطبایی بوده است. حیاط ضلع شمال غربی بزرگتر و شمار اتاق‌های آن بیشتر است و حائز سرسرای پذیرایی مجزایی است. در ذیل سرنوشت اندرونی مخصوصا اتاق مرکزی، سرداب بزرگی پیمان دارد که دارای مشخصات منحصر‌به‌فردی است و به علل گوناگون از آنگونه وجود بادگیر، سقف ضربی، نوع مصالح به کار رفته در بدنه، دو جداره بودن بدنه، هستی حوضی که پیشتر در مرکز سرداب بوده، ناسازگاری ارتفاع با سطح کوچه نزدیک ۸ الی ۱۰ متر، نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیر زمین می‌شود؛ کل این عوامل مایه شده لغایت به خصوص در فصل تابستان ۱۵ الی ۲۰ درجه دوگانگی دما بین زیرزمین و بیرون آن نگریستن شود.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

قسمت بیرونی دربرگیرنده تالار کبیر (اتاق شاه‌نشین) در مرکز با نورگیرها و پنجره‌های مشبک رنگی و پنجره‌های کناری دو جداره که عمودی باز و بسته می‌شود. این اطاق دارای تزیینات نقاشی و آینه‌کاری و گچ‌بری‌های جالب از آنگونه پنجره‌های مشبک گچی است که همچون پارچه توری ظریفی به عقیده می‌رسد. در دو طرف اتاق شاه‌نشین اتاق‌های گوشواره بنا شده است. در جلوی اطاق شاه‌نشین، ایوانی با آینه‌کاری و گچبری‌های جالب دیده می‌شود.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

در طرفین تالار بزرگ دو حیاط خلوت و نورگیر به چهره قرینه یکدیگر احداث شده است که دارای تابلوهای بدیع نقاشی هستند و از نفایس نشانه ها هنری این دیار به احصاییه می‌آیند. اسناد و قراین پرتو می‌دهد که هنرمند کبیر و نقاشباشی در بار ناصرالدین شاه قاجاریان یعنی میرزاابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیع الملک با مالک خانه رفاقت کم و بیش و مراوده فامیلی داشته است، لذا به ارج رفاقت که با شادروان طباطبایی داشته در اجرای گچ‌بری‌ها و ترسیم نقاشی‌های این خانه بازرسی داشته است. این مطلب ارزش و اعتبار تزئینات منزل طباطبایی را زیاد افزایش می‌دهد. حیاط خدمه شامل اتاق‌های خدمه، زیرزمین خدمه، طباخ خانه و اصطبل زمستانی و تابستانی است که تعدادی از اتاق‌های خدمه از بین رفته است.

zahra بازدید : 55 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

مقدمه:

حاشيه نشيني معضلي است خود ساخته كه انسان با بي برنامگي، بي عدالتي و عدم پروا به كرامت انساني آن را ايجاد كرده است در اين نوشتار سعي در تحليل و بررسي اين پديده شهري داريم ، پديده اي كه هركدام از نهادهاي حاكميتي و برنامه ريز بخشي از بار ايجاد آن را به دوش ميكشند اما در عمل هركدام ديگري را در ايجاد آن مقصر ميدانند. در اين نوشتار سعي در تحليل و بررسي علل و ارائه راهكارهاي پسندیده با نگرشي مبتني بر عدالت اجتماعي شده است.

 

چكيده :

 

حاشيه نشيني در ايران بعد از اصلاحات ارضي (كه ناشي از خوف آمريكا از وقوع انقلابهاي دهقاني بود)مطرح شد و با برنامه ريزيهاي مبتني بر الگوي سرمايه داري برآمده از ذهن برنامه ريزان غربگرا،(كه توجه به عدالت اجتماعي را ناقض آرمانهاي گسترش ميدانستند) شدت يافت و الان به بحراني جهت ايجاد مشكل در شهرها مبدل شده ،بحراني كه ريشه دسته عمده مخاطرات اخلاقي و اجتماعي شهرهاست .بحراني كه اگر نگرشي صحیح بر ما غالب شود و از نگاه به عنوان تهديد ،به نگاه به عنوان فرصت مبدل شود آنوقت كليد حل آن را در دستان خود حاشيه نشينان ميبينيم و صد البته بايد حمايتي كه سالها از آنان به ناحق دريغ شده بود را روا داشت ،و با نگاهي مبتني بر كرامت انساني توانائيهاي آنان را درمديريت و بهسازي محل سكونتشان بارور ساخت و البته قطعاً نبايد از نظر دور داشت كه ايجاد کارگماری و افزايش ميانگين درآمدي در مبادي کوچ و كنترل نرخ رو به تزايد مسكن شهري ميتواند كنترل كننده رشد اين مناطق باشد.

 

واژگان كليدي: حاشيه نشيني،غربگرائي،كرامت انساني،گتو،توانمند سازي،تبعيض و بي عدالتي،تمركزگرائي،آموزش و پرورش

 

ضرورت بحث

 

انسان زمانی که در خیابانهای شهرهای امروزین قدم بر می دارد راز در گم وپریشان می شود زیرا شهرها را در تضاد با انسان، انسانیت وتصاویر جالب ترسیم شده از شهرهای آینده در ابتدای تولد شهرها امروزین می یابد.

 

اندیشه انسان هنوز در شهرها بدنبال اتوپیای افلاطون، مدینه فاضله پیامبر اسلام،شهر خورشید ژان مولتر است.اما درستی مشاهدات انسان در شهر ساختاری سایر را نمایان می کند.

 

ساختاری مملو از تبعیض، تفاوت و بی عدالتی ،ساختاری بر پایه تقسیم ناعادلانه ثروت ملی .....وساختاری حائز دوبخش متن وحاشیه،حاشیه ای که به دلیل بی عدالتی ،ایجاد شد بابی عدالتی با آن تصادف می شود. با بی عدالتی نقد می شود وبا بی عدالتی در موردش تصمیم می گیرند.

 

در واقع حاشیه نشینی که یکی از چالشهای اصلی در گذرگاه رشد وتوسعه برقرار است بدلایلی چون تداوم رشد جمعیت شهری ،تداوم رشد سکونتگاهای غیر رسمی ومهاجرت متولد شده وچونان طفلی ناخواسته خویش را به دامان بی مهر وبی عطوفت شهر تحمیل کرده است.ودر ذهن پژوهشگران مسائل شهری سوالات مهمی را باعث شده است .

 

1-اگر آرمان شهر قابل دسترس است بعد توجیه حاشیه نشینی چیست؟

 

2-آیا نواحی حاشیه نشینی به مرور و در طی دوره تحول و گذار مطابق تئوری دوایر متحدالمرکز ارنست برگس متحول نمیشوند؟

 

3-آیا مهاجرتهای برون شهری و داخل شهری به نواحی حاشیه نشین مایه تحقق الگوی شهرهای چند هسته ای هریس و اولمن نخواهد شد؟

 

تعاریف حاشیه نشینی

 

برای تحلیل بحث حاشیه نشینی لازم است که آغاز به تعریفی حداقلی دست پیدا نماییم ،تعاریفی که در این زمینه ارائه شده انبوه است .از جمله:

 

1-حاشیه نشینی نوعی حیات است که با سه طریق رایج حیات شهری و روستائی متفاوت بوده و با ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی ویژه به خود بافت فیزیکی معینی بوجود آورده است که با ساکنین بافت اصلی شهر زندگی میکنند.

 

2- حاشیه نشینان افرادی هستند که از حالت تولیدی گذشته خود خارج آمده و به چهره مازاد نیروی انسانی در حاشیه شهرها که مملو از مهاجرین است سکنی گزیده اند آنان عمدتاً به شکل مازاد نیروی انسانی از روستاهها و شهرهای کوچک به این ناحیه جذب شده اند.

 

3-حاشیه نشینان کسانی هستند که در تمام کشورهای جهان در حاشیه و گوشه ها-کناره ها شهرهای کبیر حیات کرده و اکثریت نزدیک به اتفاق آنان مهاجرند.(اسماعیل قرائی مقدم – جامعه شناس)

 

4-حاشیه نشینان شهری یا گتوهها(Getto) معمولاً از اقلیتهای شهری هستند که به انگیزه جذب نشدن در متن شهرها به چهره پدیده گتوی مذهبی ،قومی یا زبانی برپایی شده اند و بوسیله موانع فیزیکی و انسانی ازبقیه بخشهای شهری جدا میشوند(پیتر هاگت)

 

5-تعریف عددی: برزن حاشیه نشین جائی است که اثناء احصاء گیری بیش از 50% جمعیت آن برزن به یک آیین -نژاد ، زبان و یا پایگاه اجتماعی – اقتصادی متمایز از اکثریت مردم شهر تعلق داشته باشند.

 

6-تعریف ساختاری: برزن ای که درآن منازل روبه ویرانی ویا فرسودگی گذاشته وازمصالح ناچیز دوام یابی دوام ساخته شده است .

 

7- حاشیه نشین کسی است که در شهر زندگی میکند ولی جذب نظام اجتماعی نشده است.

 

8-(( برزن حاشیه نشین جائی است که در آن خانه ها رو به تخریب گذاشته و از مصالح مختصر دوام و بی دوام ساخته شده ،درآنها دانش فقرکاملاً غلبه دارد و گواه تعویض توده های روستائیان در آنها هستیم.))(دکتر حسین شکوهی)

 

تاریخچه حاشیه نشینی

 

حاشیه نشینی یا گتو واژه ای است که نخستین بار در سال1516 در ونیز به کار گرفته شد اما اگر به تعقیب سیر حاشیه نشینی در طول تاریخ باشیم به قدمتی کهنه تر از ونیز، در دوران ساسانیان میرسیم . جائی که اسیران جنگی را در مراکز سکونتگاهی جدا از مردم در حاشیه شهرها سکنی میدادند.

 

در تاریخ اسلام هم گتوهای یهودی نشین چون خیبر-بنی همانند و بنی قینقاع وجودداشت . در سنه 1179 شورای کلیسا حیات مسیحیان را در میان یهودیان ممنوع کرد که مایه برپایی گتوههای انبوه یهودی نشین در اطراف شهرهای کبیر اروپائی شد. در ایران نیز لغایت سالهای متمادی اقلیتهای قومی جهت تمایز با دیگر گروهها ملزم به به کارگیری نوار زرد رنگ روی لباس بودند.

 

اما حاشیه نشینی جدید به راستی عمر چندانی ندارد هنوز دیر زمانی از آن روزها نمیگذرد که فقراءو اغنیاء در منازلی چسبیده به هم سکونت داشتند و صرف سکونت در یک محله نشانه ای از جایگاه اجتماعی فقدان ،درواقع حاشیه نشینی در طی سررسید و گذر از مراحل مختلف تاریخی از فرآیندی بر پایه تمایزات نژادی و قومی و زبانی و دینی به فرآیندی بر پایه تمایزات اجتماعی و اقتصادی مبدل شده است.

 

در ایران نیز پیشینه حاشیه نشینی جدید به سنه 32 (سال کودتای آمریکائی) میرسد ولی قطعاً اوج حاشیه نشینی با آغاز اصلاحات ارضی هم موعد است در این زمان نخستین اجتماعات آلونک نشین در کوره های آجرپزی جنوب طهران شکل گرفتند تا نیروی انسانی ارزان برای تأمین مواد اولیه شهر روبه رشد تهران فراهم شود.اما به طور کلی میتوان آغاز تاریخچه حاشیه نشینی امروزین در ایرن را این طور بیان کرد:

 

گسترش تأسیسات شهری و افزایش درآمد برآمده از نفت عامل ایجاد جاذبه شهری و رونق شهری شده است که این فرمایش در ساحل اصلاحات ارضی و مکانیزاسیون عوامل اصلی بروز حاشیه نشینی در ایران شد . ولی قطعاً اصلی ترین عامل بروز حاشیه نشینی در ایران اصلاحات ارضی بود.

 

( اصلاحات ارضی که برآمده از خوف آمریکا از وقوع انقلابهای دهقانی در کشورهای اقماری خویش بود در نهایت بدنبال احراز اهداف ذیل بود:

 

اولاً = نیست کردن از گردهمایی نیروههای خفته انقلابی در روستاهها و ناچیز کردن خطر اعتراض رعایای فاقد زمین و بزک کردن حکومتهای دست نشانده با بهانه از بین بردن طریق تولید خدایگان رعیتی

 

دوماً = تولیدات صنایع کشاورز دربایستن به بازار داشت و بدلیل هستی نیروی کار ارزان در روستاهها نیاز به ادوات پیچیده زارع پرماسیدن نمیشد که با اصلاحات ارضی و مهاجرت نیروی انسانی به شهرها این صنایع رونق گرفتند.

 

سوم = صنایع مونتاژ و مصرفی شهرها از یک سو نیاز به کارگر داشت و ازیک سو احتیاج به بازار مصرف داشت که بدلیل خویش کفا بودن نسبی اقتصاد روستائی بازار مصرفی شکل نمیگرفت و از طرفی کارگران غیر متخصص باره دربایستن صنایع مونتاژ الزاماً باید از منابع ارزان روستائی تأمین میشد.

 

ایجاد جاذبه درآمدی شهر در ساحل کاهش تعمدی درآمد در روستاهها (ارائه سوبسید به خرید بیگانه محصولات کشاورزی) موجب سیل کوچ مهاجران فاقد توانائی به نواحی شهری شد که چون بدون برنامه ریزی و خویش به خودی بود ، تقسیم مسکن را که خفته خود حائز دشوار بود را دچار دشوار مضاعف کرد که این امر مایه محیط‌ گزینی این مهاجران مختصر درآمد در نواحی شد که با رِنج در آمدی آنان هم خوانی داشته باشد.

 

اصطلاحات حاشیه نشینی در دنیا

 

آمریکای لاتین : فاولا ( favela) ، رانچو(rancho)

 

آسیا : کامپونگ (kampong) ، بوستی(bustee)

 

آمریکای لاتین : شانتی تاون (shanty town) ، بیدون ویل(bidon ville)

 

ترکیه : گئجه گوندو(ساخت شبانه)

 

ایران : زاغه – حلبی آباد- شلنگ آباد – حصیرآباد – حاشیه – ویرانه - تپه - کپر-آلونک

 

در نزاکت جدید جغرافیا شانتی تاون را منطقه ای مسکونی پایین استاندارد که به طور غیر قانونی اشغال شده و خاص جهان سوم است تعریف میکنند ،در هندوستان که کشور حاشیه نشینهاست( در این مقوله با برزیل چشم وهمچشمی دارد.)حاشیه نشینان 31%کل جمعیت را ساختن میدهند که از این 31% نیم ملیون نفر بی خانمان مطلقند ( در ساحل خیابان میخوابند – میخورند – زندگی میکنند و در جوی کنار خیابان استحمام کرده و هر روز صبح جسد افرادی که در شب قبل از گرسنگی و مرض در شب مرده اند جمع آوری میشوند.(بحث پلیس در هند)

 

دلائل و علل حاشیه نشینی

 

دلائل و علل حاشیه نشینی را میتوان در موارد پایین ذکر داشت.

 

1-پائین بودن درآمد در روستاها و نبودن فرصتهای کارگماری در جریان جنبش روستائیان به شهرها و رشد تند جمعیت شهری

 

2- کمبود مسکن در شهرها

 

3- تفاوتهای نژادی که مایه رانده شدن گروههای خاص در بعضی شهرها و نواحی شده است (عمدتاً در کشورهای در حال توسعه) در ایران گتوههای نژادی در خوزستان – طهران – مشهد – شیراز پیشینه دارند.

 

4-گرانی غیر متعارف زمین شهری در احسن شهرها (قیمت یک قطعه زمین در قاسم آباد از 17م در ابتدای سنه 85 به 250 م در ابتدای سال 91)

 

5- نگاه تمرکز گرای سیستم دولتی و افزایش بیشتر امکانات مادی و اقتصادی دولت به شهرهای کبیر ( اختصاص بیش از 30% بودجه عمرانی کشور به تهران) که مایه افزایش امکانات در شهر و کاهش آن در روستاهها و مناطق حقیر خواهد شد( شما امکانات و رفاه را در تلویزیون اثر میدهید پس چشمداشت دارید روستائی که در بخش منابع بدست شما، از حق خود و این امکانات محروم شده بدنبال پیشرفت و رفاه نیاید؟!!)

 

6- شهری شدن و مدرنیزاسیون آمرانه که موجب گسست اتفاقاً جامعه از ریشه ها میشود که خود موجب بی هویتی و مختصر توجهی به ریشه ها و رفاه طلبی به هر قیمتی خواهد شد.

 

7- عدم تأمین نیازهای درآمدی و مسکن طبقات مستضعف جامعه در بازار رسمی زمین و مسکن بدلیل افزایش شدید بها مسکن و تورم که مایه علاقه به زندگی در حاشیه شهر شده است که خود موجب رشد تصاعدی حاشیه نشینی خواهد شد.( بحث ارزش افزوده زمین) نگرانی از آینده و تأمین مسکن و اجاره بهای بالا هم تشدید کننده خواهد بود.

 

8- اشاعه شکاف طبقاتی

 

9-مهاجرت روز افزون روستائیان به شهردلیل عوامل دافعه مبدأ (بویژه تهیدستی- نداری و بیکاری)

 

10- کوچ طبقات مختصر درآمد شهری بویژه کارمندان به حاشیه شهرها که در آینده قطعاً بستر چالش خواهد بود.

 

11-عدم پروا در مکان یابی صنعتی به سکونت کارگران ساده،در این مناطق عمدتاً مکان سکونت مهندسان وکارمندان ارشد طراحی شده وبرای کارگران ساده پیش بینی صورت نمی گیرد (مثال ممکو وشهرک مقداد منطقه پتروشیمی ،شهر ماهشهر )

 

پروسه استقرار جمعیت درنواحی ،حاشیه نشین

 

1-رشد شتابان جمعیت؛ناشی از رشدطبیعی ومهاجرت

 

2-ضعف نظامهای اقتصادی ومدیریت شهری برای مهار وهدایت

 

3-اتکای نظام اقتصادی شهری ومنطقه ای به اقتصاد غیر رسمی برون زا

 

4-رویکرد نظام برنامه ریزی بر حذف وعدم پاسخگوئی به نیازهای پایه

 

5-رانده شدن اجباری گروهای مهاجر فقراء به محدوده های بیرون از مدیریت رسمی وارزان

 

6-اسکان گیری پهنه های وسیع به چهره حاشیه نشینی

 

7-پیدایش نظام اقتصادشهری ومنطقه ای دوگانه

 

مکان حاشیه نشینی

 

درمورد فضا پروا به نکات زیر می تواند راهنمای نگرش ،در شناخت مکان های مطلوب حاشیه نشینان باشد (حبیبی و دیگران)

 

1-مکانهای حاشیه نشینی به عنوان ضربه مانع اصلی سیل کوچ در شهرها هستند ودر بسیاری موارد در عین مجاورت با آن توانستد هویتی خاصی برای خود وساکنان فراهم آورند .

 

2-شکل گیری ظهور این کانونهای زیستی نه به منظورتشکیل کلان شهر دیگر بلکه در امتدادنیازهای محیط‌ شهر اصلی رخ داده است.

 

3-توسعه این گردآور های پیرامونی عمدتا تابع وضعیت پیوستگی (دوری ونزدیکی )با شهر اصلی ومحورهای تکاپو شهر است آنها مانند فضا خوابگاهی نیروی شغل صنایع شهر اصلی ونیروههای فعال اقتصادی آنها هستند.

 

4- بافت این سکونتگاهها نامتعادل، فاقد تنوع اجتماعی و غیر متعارف هستند.

 

5- این مساکن عمدتاً توسط عوارض طبیعی یا انسانی از شهر والده متمایز میشوند.

 

از عقیده پیتر هاگت ((مکانهای عمده گتوههای شهری در بیشتر موارد بوسیله موانع فیزیکی و انسانی از بقیه بخشهای شهر جدا میشوند ، ناهمواریها –رودها –ایستگاههای گذرگاه اهن –ماندابها- گورستانها – فرودگاههای قدیمی))(مثال شهر مردگان قاهره)

 

*- ویژگی آشکار مناطق حاشیه نشین ارزانی زمین و بوم شناسی ویژه منطقه است در حالی که امکانات لازم و کامل برای اتمام یک زندگی متعارف را ندارند.

 

*-منطقه حاشیه نشین ناحیه فقیر نشین گوشه ها-کناره ها شهرهای کبیر است که ساکنان آن نتوانسته اند جذب سامانه اقتصادی – اجتماعی شهر شوند و از امکانات و خدمات شهری بهره‌گیری کنند.

 

*-به علت توان مالی ناچیز ،سطح سواد و تخصص کم ،مصالح مورد کاربرد قوطیهای حلب ،انواع بشکه ،لاستیک کهنه،ماشین و مواد اسقاطی است که میتوان با هر طرح و نقشه ای از آنها کاربرد کرد که این فرمایش خود یکی از دلائل سخت شدن خدمات شهری است که اسامی چون حلبی آباد – حصیر آباد – شلنگ آباد و....از این دسته اند.

 

*-زمینهای که اختصاص به تهی سازی آشغال و نخاله های ساختمانی دارند یا بدلیل صعب العبور بودن و پستی و ارتفاع فاقد کاربری مسکونی هستند مطلوب حاشیه نشین هایند اما در هر چهره عامل اصلی فضا یابی ،مجاورت و سهولت دسترسی به شهر اصلی است.

 

*-این افراد بدلیل داشتن خاصیت خاص فر هنگی و اجتماعی، بافت فرهنگی نامتجانس ،نظارت برخودو خود کنترلی ضعیف ،ابتدا به شکل حلبی آباد و زاغه و به مرور به صورت حاشیه در آمده اند و در طی سررسید تغییر شکل دیتا (پوست اندازی کرده)خانه خود را مستحکمتر و مرتب کرده و تدریجا به شهرک و شهر تبدیل میشوند.

 

ویژگیهای کلی مناطق حاشیه نشین

 

سیمون چپمن (Simon chapman) ویژگیهای عمده مناطق حاشیه نشین را به شرح پایین فهرست کرده است:

 

1-عموماً غیر قانونی اند .

 

2-خلق الساعه اند و از مواد و مصالح گوناگون در دسترس ساخته شده اند .

 

3-خود ساکنان آنها را احداث کرده اند.

 

4-فاقد خدمات شهری همانند آسفالت – برق – دفع زباله و .... هستند.

 

5-توسعه بدون برنامه ریزی و اتفاقی

 

6-مکان گزینی در لبه شهر،حواشی خط خط آهن و بزرگراه و زمین خالی فاقد سکنه مجاور شهرها

 

7-در مناطق نامناسب شهر در مجاورت زمینهای خلاص شده و بلا استفاده

 

8-جمعیت چگال تشکیل شده از خانواده های پرجمعیت

 

این مناطق به بازبینی بدست حاشیه نشینان با استوار خانه ها نظم گرفته و تبدیل به شهرک و شهر میشود.

 

این ناحیه گواه موارد پایین میباشد:

 

1.منطقه واحدهای مسکونی رو به تخریب ،فرسوده و با ساز و برگ ناقص در حاشیه شهرها

 

2.تسلط دانش فقر در منطقه

 

3.جدائی گزینی توده ای ملت از جامعه شهری

 

4.شهرکهای چسبیده به شهر با مواد و مصالح ناچیز دوام ساختمانی

 

5.گوشه گیری ملت منطقه از زندگی شهری

 

6.مهاجرت و سکونت، بخشی از مردم روستاهها در حاشیه شهر

 

7.مکان گزینی طبقات پائین شهری در این مناطق

 

ویژگیهای ترکیب جمعیتی

 

ساکنان مناطق حاشیه نشین مهاجرانی هستند که به علل مختلف شهرهای بزرگ را قصد پیمان داده اند و لی بدلائلی چون پائین بودن سطح مهارتهای فنی و فقدان سرمایه کافی قدرت ورود به متن اصلی شهر را نداشته اند.

 

تراکم و زاد وولد در این مناطق بالاست که خود خفته سخت زاست ،گروههای خود جوش متمایل به کج روی اجتماعی در بین جوانان شکل میگیرند که در خود تضادهای نژادی و قومی و قبیله ای دارند ولی در تهیدستی- نداری عمومی مشترکند و در مقابله با تخریب مسکن و دیگر دشواری ها عمومی و همبسته عمل میکنند ، در این مناطق به طور عمده بهداشت زمینه ناآشنایی است (در تحقیقی در مناطق حاشیه نشین اهواز از هر 15 منزل یک منزل صابون داشتند.)

 

ویژگیهای فرهنگی

 

عدم تطابق هنجاری و نائل نشدن به یک شناخت جامعه محور در حاشیه نشینان و در ضمن سطح نازل معیشت اقتصادی این طبقه مایه یک نوع کژی ها نهادینه شده در رفتار آنان میشود.

 

قاچاق مواد مخدر،جنایتهای مبتنی بر هیچ انگاری جامعه ،رواج مشاغل دروغین غیر رسمی ،فقرمفرط اقتصادی ،عدم وجود چیرگی فنی ،سطح نازل آموزش و تربیت و سواد که منجر به بدوی ترین شکل ممکن آموزش شده است(عدم تخصیص بودجه پسندیده برای آموزش و پرورش علاوه بر مختصر سواد شدن جامعه منجر به نقص در جامعه پذیری میشود که مضرات آن در فراموشی آیین ها و کنش شهروندی و نمایان شدن کنش روستائی که سنخیتی با شاکله شهر ندارد دیده میشود)(مثال پژوهش دانشمندان در مورد آینده نوجوانان حاشیه نشین آمریکا)

 

ویژگیهای اخلاقی

 

بیتوته کردن 10-12 نفر در یک اتاق مشکلات متعدد رفتاری و اخلاقی برپایی میکند معضلاتی چون بلوغ زود رس ، میل شدید به اعتیاد به تعقیب تماشا مصرف عادی مواد مخدر در منزل و ... در ساحل آن جوانان و نوجوانان سرشار از محرومیت این مناطق در ساحل خویش انباشتی از رفاه و ثروت را در شهر می بینند .

 

مسأله ای که به گسست اخلاق و فرهنگ در آنها منجر خواهد شد و مایه عواقب شدیدی خواهد شد .(مثال : قتل عام حاشیه نشینان بویژه کودکان بدست جوخه های مرگ ثروتمندان در برزیل ،وضعیت حفاظت شهربانی در هند)

 

خدمات اجتماعی و رفاهی

 

میزان خدمات اجتماعی بی اندازه پائین بوده ،انشعابات آب و برق قاچاق است ،بی اعتمادی نسبت به ارائه دهندگان خدمات هستی دارد ( حاشیه نشینان به غریبه ها اعتماد ندارند چون هر غریبه ای آمده یا حرف از گرفتن پول زده و یا پیامی از تخریب آورده است.)

 

اکثر جوانان معتقدند که درس سود ای ندارد و باید زود تر کاری پیدا کرد ،رفاه اجتماعی زیاد پائین بوده و بحث اوقات فراغت و گذران آن بیشتر به یک لطیفه تلخ میماند.(بحث مسافرت زیارتی در حاشیه بندر امام)

 

ویژگی امنیت

 

بدلیل عدم یکسانی بافت فرهنگی، ساکنان آنها به انواع واقسام آسیبهای اجتماعی روی می آورنددر واقع زمینه های ارتکاب جرم در کسان حاشیه نشین در شهرها بیش از سایر جاهاست .

 

این مناطق مستعد ارتکاب جرمند،فقدان نظارت کافی ،وجود شمار بسیار افراد نیازمند بیکار،سطح زیر سواد ،فقدان روشنائی کافی معابر ،وضع کافی جغرافیائی منطقه مایه دشواری ها امنیتی خاص شده است ،جوانان این ناحیه با دانش ویژه خویش ایام رهسپار شهر می شوند الی کاری پیدا کنندکه عمدتاً بدلیل کمی آموزش وتخصص ،کار پیدا نمی کنند وبه شکل زائده شهری در می آیند که خویش مایه سوق دادن کسان به سمت جرم می شوند.

 

تفاوت حاشیه نشینی در کشور های گسترش یافته ودر حال توسعه

 

در کشورهای مترقی و غربی حومه شهر محل مناسبی برای حیات است در حالی که در پیرامون جهان سوم این گونه نیست وحاشیه شهر جائی است که هیچ امکانی برای حیات نداررد.

 

((در شهرهای دوره انقلاب صنعتی زاغه نشینی کودکستان شهرنشینی است اما در کشورهای در حال توسعه رشد شهرنشینی  نزدیک  معادل حاشیه نشینی است )) (اعظم خاتم )

 

آنتونی گیدنز در این باره می نویسد ؛((در شهرهای غربی،تازه واردان بیشتر شدنی است در مجاورت قسمتهای مرکزی شهر سکونت کمر بستن می کنند ولی در شهرهای جهان سوم معمولا عکس آن اتفاق می افتد ومهاجران در حاشیه گندابی شهر ساکن می شوند.))

 

اصطلاح حاشیه نشینی خاص کشورهای در حال گسترش است ،کشور های گسترش مکشوف بدلیل دگرگونی ها اجتماعی واقتصادی متفاوتی که پشت سرگذاشته اند به طورعمده حائز محله های تهیدست نشینی هستند(به عوض حاشیه نشینی)که معمولادر مناطق مرکزی شهرهای کبیر قرار دارند یعنی جائی که در سالهای پس انقلاب صنعتی بدلیل برپایی کارخانجات وکار گاههای تولیدی وسکونت کارگران واقشار مختصر درآمد در مجاورت آنان مرغوبیت خویش را از دست داده و به محله کارگری وفقیر نشینی تبدیل شده است این در حالی است که مکان گزینی فقرا در مملکت های در حال توسعه عمدتا در حاشیه گندابی شهرهاست.

 

وضعیت در ایران

 

زندگی بیرون از متن شهر و حاشیه نشینی یک پدیده اجتماعی است و برگزیدن به عصر فعلی نداشته و ریشه در دوره ها و اعصار ماضی دارد و هم در کشورهای درحال گسترش و هم توسعه مکشوف وجود دارد و تنها تفاوت آن از دید ریشه های تاریخی بوجود آورنده رفتار کالبدی و اجتماعی آن است.

 

در ایران نیز حاشیه نشینی رخ داده گرچه قطعاً به حاد بودن شرایط در برزیل و هند و پرو و بعضی کشورهای آفریقائی نیست.

 

به عقیده محمد حسین اژدری (متخصص شهرسازی) در ایران 58 شهر دارای معضل حاشیه نشینی هستند.

 

راهکارهای ارائه شده برای حاشیه نشینی

 

در واقع پیشگیری بهتر از بهبود است مشابه کنترل زمینهای باز و وسیع مجهول المالک درواقع برخی اوقات راهکارهای ارائه شده به گذرگاه حلهای موضعی وسطحی اندک می شوند که تنها اثر ها را نابود می کنند در حالی که باید به بررسی ریشه ها پرداخت و آنها را حل کرد.

 

در واقع هر اقدامی در مقوله مقابله با حاشیه نشینی باید از راهبرد سه مرحله ای زیر پیروی کند .

 

مرحله اول ؛باید راه ورود تازه واردان به مادر شهرهای منطقه از طرق پایین مسدود گرد.

 

الف ؛راهکارهای قانونی( مانند وضع مقررات ) ب ؛راهکارهای کالبدی (مثل نوار سبز )

 

ج ؛ راه حلهای نظارتی (مسدود کردن دامنه ارتفاعات ،حریم رودخانه هاوزمینهای وسیع بلا صاحب )

 

مرحله دوم ؛حمایت از حاشیه نشینان و زاغه نشینان داخل محدوده شهر با برنامه ریزی جهت ارائه خدمات ساکنان شهر به آنان ولی بدلیل دشواری ها ویژه اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی این حمایت مستلزم دقت و راهکارهای ویژه می باشد .

 

مرحله سوم ؛در واقع راهکاراصلی، برپایی تحولات ساختاری در برنامه های کلان ملی از طریق ایجاد امکانات خدماتی و مقوله های اشتغال در نقاط روستایی وشهرهای حقیر است تا زمینه های تثبیت جمعیت در کانونهای مهاجر فرصت فراهم شود ،در واقع مسدود کردن مسیر ورود شهر (مرحله اول )نباید به معنای محروم کردن مهاجران از گریز از تهیدستی- نداری ودسترسی به شرایط بهتر حیات باشد ؛در این مورد شومآخر معتقد است ((ضروری است که تقسیم مهمی از تلاشهای عمرانی به عوض شهرهای بزرگ ،به ایجاد زراعت صنعتی و هدایت شده در نواحی روستائی وشهرهای کوچک گزین کردن یابد ))

 

اما به طور کلی راهبرد تصادف با حاشیه نشینان تا کنون به یگانه از سه شیوه زیر بوده است .

 

1-تخریب کامل ؛در این روش برخی مواقع یک برزن به طور کامل از بین می رودکه علاوه بر برپایی برخوردهای خشن وایجاد نارضایتی، نتایج کامل برپایی نمی کند .(مثل برخورد با خاک سفید تهران)

 

2- ویرانی و نوسازی مجدد ؛این تدبیر که باره مورد توجه سازمان ملل هم پیمان گرفته تحت عنوان ارتقای چگونگی سکونتگاهای غیر متعارف و زاغه های شهری سپریدن می شود .که دربرگیرنده درمان شرایط حیات از راه ارائه خدمات بنیادین مثل آب وبرق وگاز وسیستم دفع فاضلاب واصلاح معابروایجاد مدارس و تعلیم و تربیت پسندیده است .

 

درهرموردبعداز ویرانی مناطق حاشیه ای زاغه نشینی اقدام به ساخت خانه ها جدید وارائه آن به ساکنان قبلی می کنند .

 

این طرح درگواتمالا انجام شد که منجر به تفریق 90% مرگ ومیر کودکان و 40%جرم وجنایت شد .

 

3-توانمند سازی ؛دیویداسمیت خاطر نشانه می کند ((حاشیه نشینان برخلاف انگار کالائی آب آورده ودور ریختنی نیستند بلکه بعد از بررسیهای تحقیقاتی در جوامع فقیر در دهه 1970 مشخص شد که وجود آنها نقش مهمی در اقتصاد شهری داشته است ))در واقع آنان با کمک طاقت چیز دولت قادرند مسکن ،خوراک ،پوشاک خود را فراهم کرده ودر عین حال نوعی نیروی پیشه ذخیره ،حاضر وبی درنگ برای کار و جنبش های در حال گسترش دسته رسمی درون شهرها را مهیا سازند .

 

این شیوه با تکیه بر توانهای نهفته حاشیه نشینان مطرح شده معتقد است که دولتها به عوض کمکهای مستقیم وبلاعوض که شخصیت وکرامت انسانی حاشیه نشینان را خدشه وارد می کند می باید از راه ارتقای سطح آموزش و ایجاد چیرگی لازم وامکان دسترسی به بازار پیشه وفعالیتهایی از این دست گویه کارگماری وافزایش درآمد وبهبود سطح حیات را برای حاشیه نشینان وفقرای شهری فراهم آورده (مثال ناحیه کارتیبا برزیل )

 

علاوه بر موارد فوق راهکارهای انبوه دیگری ارائه شده که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود .

 

1-توجه بیشتر به روستا وروستائیان با برپایی اشتغال وافزایش درآمد

 

2-تشویق سرمایه داران شهری برای سرمایه گذاری در این محلات بدلیل نیروی شغل فراوان وارزان

 

3-تشویق سرمایه داران شهری برای سرمایه گذاری در شهرهای حقیر در روستاها با ایجاد برتری اقتصادی

 

4-افزایش مزیتهای کاردر مناطق حاشیه نشینی جهت جذب نیروی پیشه با تجربه و پرکار به این مناطق بویژه در محور تعلیم و تربیت و سلامت

 

5-احداث و به روزرسانی مراکز آموزشی و خدماتی (مدارس،خانه های بهداشت و...)

 

6-کوتاه کردن دست زمین خواران و بورس بازان از این مناطق

 

7-ارائه آموزشهای شغلی ارزان و دردسترس جهت تخصص یابی نیروههای جوان پرکار و بیکار این مناطق.

zahra بازدید : 156 چهارشنبه 21 خرداد 1399 نظرات (0)

استخر، سونا جکوزی

 

موتورخانه و تهویه برجی را که استخر دارد باید بررسی کرد. بعضی از استخرها با شرایط نکوداشتن ساخته نشده و یا برای نمونه تصفیه‌کننده آب هندی یا چینی دارند که کیفیت استخر را کاهش می‌دهد.

 

آسانسور باربری

 

ساختمان‌های بلند باید سه لغایت چهار آسانسور داشته‌باشند. معمولا ساختمان‌های پنج و شش طبقه دو آسانسور دارند. گرد برای حمل انگیزه ها و احد برای افراد. اسباب‌کشی به برج مانند طبقه نخست نیست که وسایل منزل را روی کول گرفت و بالا برد.

 

تراس

برج همانند آپارتمان چهار طبقه نیست که نداشتن تراس را با پشت‌بام بتوان جبران کرد. اندازه ایوان به متراژ برج وابستگی دارد؛ اگر واحدی زیر ۱۰۰ متر باشد، اندازه‌ای که یک بند رخت‌ در آن جا بگیرد کافی است ولی خانه‌ای با متراژ ۳۰۰ متری باید تراسی داشته‌باشد که در آن یک میز و صندلی جا شود.

 

لابی

 

مشتری‌ها هنگام خرید برج نخست از هر چیز به لابی آن دقت می‌کنند. بعضی از برج‌سازان برای لابی سقف ۶ متر را می‌پسند لغایت آن را مجلل‌تر کنند. اما چیزی که لابی را با اهمیت می‌کند حضور لابی‌من یا نگهبان لابی برای افزایش امنیت ساختمان به شکل ۲۴ ساعته است.

 

تعداد واحدها

 

بعضی از برج‌ها شدنی است حائز ۳۰ واحد باشند و برخی دیگر ۱۰۰ واحد. دسته‌ای از مجتمع‌های ساختمانی هم دارای چند بلوک برج هستند. برای این موضوع باید ببینید که ساختمان با چه جمعیت سکنه‌ای را ترجیح می‌دهید؟

 

پنت هاوس

 

پنت‌هاوس اوج هنر یک برج‌ساز است. مساحت پنت‌هاوس معمولا به خاطر حیاطی که دارد کمتر از واحدهای تحتانی است.  متراژ پنت هاوس باید بدون در عقیده دریافت تراس از ۲۰۰ متر آغاز شود و پنت‌هاوسی که کمتر از این متراژ یا تراس آن حقیر باشد تنها نام پنت‌هاوس را یدک می‌کشد.

 

شارژ

 

«آیا از پس شرایط شارژ بر می‌آیم؟» این سوالی است که باید قبل از حیات کردن در برج به آن اندیشه کنید. شارژ برج «ماتیارزیدنس» در تهران ماهانه به یک میلیون و سیصد هزار تومان می‌رسد و این برای مشتریان یک فاکتور مهم است.

 

 

 

برند سازنده و طراح

 

نام سازنده برج برندی کارساز در افزایش بها است. اگر در کار خرید و فروش این آسمان‌خراش‌ها در طهران باشید حتما نام «دکتر کاووسی» یا آقای «مهندس شکیبا» را شنیده‌اید. در ضمن نام طراح نمای داخلی نیز برای بعضی اهمیت دارد. «غلامپور»، «نیکبخت» و «فرزاد دلیری» از طراحان معروفی هستند که با سرمایه‌گذارهای گم‌نام هم مشارکت نمی‌کنند.

 

مقاومت در برابر باد

 

برج‌ها به انگیزه ارتفاع بلندشان باید دربرابر باد تغییر ناپذیر باشند. هر منطقه یک ضریب باد و زلزله دارد که این ضریب تجربی به دست آمده‌است. برج‌ها از پیش با رعایت این نکته پروانه ساخت گرفته‌‌اند. برج باید در ضمن حائز پله اضطراری و راهروهای جانبی انتها به آن باشد. دسترسی به این پله‌ها معمولا با خطی قرمز مشخص شده‌است.

امکانات مدرن

مدرن‌ترین امکانات ساختمانی را این ایام می‌شود در برج‌ها پیدا کرد. خانه‌هایی که فرقشان با یک هتل بسیار نیست. داشتن لابی، مجموعه ورزشی، نگهبان، رستوران، سالن اجتماعات، فضای بازی کودکان، مهد کودک، استخر و سونا، شوتینگ زباله، آسانسور باربر… زندگی امن‌تر و راحت‌تری برای ساکنان برج‌های لوکس فراهم می‌کند.

 

علاوه بر این، وجود این امکانات در محل زندگی، باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود. دغدغه‌هایی مشابه ترافیک، هدر رفتن وقت، اجتناب مسیر و… برای ساکنان برج‌ها هستی ندارد. در بعضی برج‌ها این امکانات به چهره رایگان برای ساکنان فراهم شده است و در بعضی دیگر خرج جداگانه بابت این امکانات دریافت می‌شود.

 

ایمنی بالا

از سایر مزایای برج‌ها، رعایت اغلب اصول ایمنی در ساخت آن‌ها است. اغلب برج‌ها‌ و مجتمع‌های مسکونی بزرگ به امکاناتی نظیر ردیاب دود، سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، برق اضطراری، پمپ آب، منبع آب اضطراری، سیستم تلفن داخلی، موتورخانه، آیفون تصویری با سیستم کدینگ، درب ضد دزدی و.. مجهز هستند؛ فلذا در چهره بروز اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی، قطعی برق، قطعی آب و… مشکلی برای ساکنان قبل نخواهد آمد.

 

از طرف دیگر اغلب برج‌های مدرن، خیلی اصولی ساخته شده‌اند و در روبرو زمین لرزه مقاوم هستند. عموما در ساخت این برج‌ها از مصالح و تجهیزات مرغوب مطابق با استانداردهای بین‌المللی بهره‌گیری شده است.

 

امنیت کلی ساختمان

مجتمع‌های مسکونی حائز قوانین و ضوابط خاصی هستند که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند امنیت بقیه ساکنین را تضمین کند. اکثر برج‌ها حائز لابی هستند و لابی‌من حراست بیست‌و‌چهار ساعته از برج را بر عهده دارد. در بسیاری از برج‌ها ورود و برونرفت کسان غریبه و میهمان‌‌ها ثبت و رسیدگی می‌شود. از امکانات دیگر برج‌ها هستی دوربین‌های کنترل در راهروها و آسانسورها است که امنیت ساکنین را افزایش می‌دهد.

 

منظره عالی

افرادی که در طبقات بالای برج زندگی می‌کنند از حیث وسیع با چشم‌انداز پسندیده برخوردارهستند. این آپارتمان‌ها از لحاظ نورگیری بسیار عالی هستند.

zahra بازدید : 55 چهارشنبه 21 خرداد 1399 نظرات (0)

اگر در مقوله ساخت و ساز آشنایی کمی هم داشته باشید، احتمالاً اسم فونداسیون یا پی را شنیده‌اید. اما بهتر است اطلاعات اکثریت در مورد این دسته مهم از ساختمان داشته باشید.

 

شاید اهمیت این موضوع سبب شده است الی نظارت‌های مهندسی بر روی آن شدیدتر باشد و حساسیت‌ها روی آن شدت یابد. علاوه بر این هر چند وزن سازه و شمار طبقات اغلب باشد، این حساسیت و دقت نیز به مراتب اغلب است. حال با ما به اتفاق باشید تا فونداسیون ساختمان را بهتر بشناسید.

 

فونداسیون ساختمان

فونداسیون چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

در اصل فونداسیون به مجموعه‌ای از بخش‌های سازه گفته می‌شود که سازه و خاک را به هم پیوستگی می‌دهد و انتقال بار بین زمین و سازه از طریق این تقسیم سپریدن می‌گیرد.

 

خاک دارای ساختاری نرم و حائز تحمل کمی است و برای این که بتواند تنش‌های ناشی از وزن سازه را تحمل کند، باید تحکیم لازم را داشته باشد. از این‌رو فونداسیون وظیفه دارد انتقال بارهای تقسیم بالایی خاک را به ذیل آن تنظیم کند.

 

همچنین به گونه‌ای عمل کند که تنش‌های بیش از حد تحمل به خاک وارد نشود. در غیر این چهره تنش اضافی سبب نشست‌هایی در آینده خواهد شد که برخی مواقع اوقات خسارات جانی و مالی را به به اتفاق دارد.

 

فونداسیون با محکم کردن بخش زیرین سازه و پیوستگی محکم آن به خاک جلوی تنش‌های بسیار را می‌گیرد و خاک را برای ایجاد سازه پسندیده می‌کند.

 

انواع فونداسیون که در سازه‌ها به شغل می‌رود؟

با توجه به شرایط اقلیمی و همینطور شرایط سازه، فونداسیون با انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام در مکانی ویژه باره کاربرد قرار می‌گیرند. گاهی اوقات در دسترس بودن بعضی از ساختمایه ها سبب می‌شود الی یک فونداسیون ویژه مورد پروا پیمان گیرد. در گاهی نیز شرایط سازه تعیین کننده گونه فونداسیون است.

 

فونداسیون سنگی

در مکان‌هایی که دسترسی به سنگ به راحتی صورت می‌گیرد، پی سنگی به دلیل ارزان بودن یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. البته در این پی‌های سنگی باید از سنگ‌های خاصی استفاده شود که شرایط مناسبی داشته باشند.

 

به عنوان نمونه سنگ‌ها نباید حالت پوسیده داشته باشند و هرچه سالم‌تر باشند پایداری پی بیشتر خواهد بود. در ضمن سنگ‌های صیقلی به علت مدور بودن نیز برای پی ساختمان پسندیده نیستند و حالت ناپایداری به این دسته می‌دهند که خویش می تواند خطر به به باشد.

 

ملات بین سنگ‌ها را از نوع آهک یا ماسه و سیمان قرار می‌دهند. نوع نخست زمانی است که بار وارده بر فونداسیون زیاد نباشد و نوع دوم در سازه‌های سنگین‌تر گزینش می‌شود.

 

پی ساختمان بتنی

پی ساختمان بتنی

 

این نوع فونداسیون مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین پی است که در اکثر مواقع از آن کاربرد می‌شود. این نوع پی به علت مقاومت زیاد اکثر اوقات حتی برای فونداسیون یک طبقه در مناطق زمین لرزه خیز باره بهره‌گیری قرار می‌گیرد.

 

برای اجرای این پی، در کف آن مقداری بتن کم سیمان می‌ریزند که سطح خاک و بتن اصلی را از هم متمایز کند. همچنین از این روش جهت بتن‌ریزی اصلی را تراز می‌کنند.

 

در مرحله بعد قالب‌بندی با تخته‌های مخصوص انجام می‌گیرد و بتن‌های مورد احتیاج را طبق بار سازه و محاسبات مهندسی در عرض مشخصی می‌ریزند و آن را با روش‌هایی مشابه لرزاننده متراکم می‌کنند.

 

در بین بتن اکثراً میلگرد و قالب تعبيه می‌شود لغایت استحکام آن افزایش یابد. در ضمن تنش‌های برشی احتمالی را با توان بیشتری بردباری کند. البته هنگام اتمام پی ساختمان نیز شناژ اجرا می‌شود که بسته به گونه ساختمان شدنی است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

 

فونداسیون شفته‌ای

ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین پی که برای ساختمان‌های کوچک در اندازه 2 لغایت 3 طبقه و آجری تدارک دیده می‌شود، مخلوطی از آب، شن، یکتا آهک، خاک است که به آن فونداسیون شفته‌ای می‌گویند. برخی مواقع اوقات نیز شدنی است برای افزایش پایداری آن کمی خرده سنگ به این درهم بیفزایند.

 

این مخلوط را در تقدیر پی ساختمان به اندازه 20 لغایت 30 سانتی‌متر می‌ریزند و وقتی که به سطح باره عقیده رسید، آن را هموار می‌کنند. پس از مدتی حدود یک روز که آب آن تبخیر شد، پی را چگال می‌کنند و دوباره درهم در آن می‌ریزند. این پیشه لغایت زمانیکه پی پر شود پیوسته می یابد.

 

از این فونداسیون برای ویلاهای یک یا دو طبقه می‌توان بهره‌گیری کرد و خرج اقلیت نسبت به پی بتنی دارد.

 

پی ساختمان آجری

هنگامیکه ساختمان کوچک و دارای بار وارد کمی باشد از این نوع پی کاربرد می‌شود. ریشه این فونداسیون مثل نوع سنگی باید حدود 15 الی 20 سانتی متر باشد.

 

همچنین پهنا پی کنی بین 30 تا 40 سانتی متر است. این فونداسیون با آگور و ملات ساخته می‌شود و معمولاً آجر به صورت پلکانی روی هم قرار می‌گیرد؛ زیرا این پی در نزدیک 60 درجه است.

 

البته به جز پی‌هایی که باره بررسی قرار گرفت با توجه به شرایط سازه ممکن است پی‌های متنوع دیگری مشابه پی نقطه‌ای، پی کلاف شده، پی شمعی، پی صفحه‌ای و ... نیز انجام گیرد؛ مثلاً پی صفحه‌ای برای برج‌ها و آپارتمان‌های مرتفع اجرا می‌شود و می‌تواند در چند متر بلندی نیز باشد.

 

انواع فونداسیون

نقشه فونداسیون بر چه بنیادین تعیین می‌شود؟

امروزه برخلاف ماضی مهندسی سازه زیاد اهمیت دارد و جزء مراحل قانونی ساخت و ساز است. از این‌رو از همان پیش درآمد و آغاز کار باید نقشه‌هایی برای آن ترسیم شود.

 

پی ساختمان همانطور که گفته شد دارای اهمیت زیادی است و در صورتیکه نتواند بار سازه را به نکوداشتن تحمل کنند شدنی است حتی سبب ریزش ساختمان بعدها شود.

 

نقشه پی با توجه به عوامل مختلفی ترسیم می‌شود. در این نقشه فاکتورهای مختلفی مانند نوع پی، عرض، بلندی و میزان مصالح و غلظت آن‌ها باید باره پروا پیمان گیرد. اولین عاملی که در نقشه پی ساختمان موثر است، وزن سازه و نوع آن است.

 

به عنوان نمونه برای سازه‌هایی همانند ویلاهای یک یا دو طبقه به دلیل کمتر بودن وزن سازه می‌توان از پی‌های آجری، شفته‌ای، سنگی و بتنی کاربرد کرد. معمولاً در اکثر ساختمان‌های مسکونی فونداسیون بتنی در نخستینگی پیمان می‌گیرد.

 

در مراحل بعد میزان بار سازه محاسبه می‌شود و پهنا و بلندی پی بر این اساس تعیین می‌شود لغایت بتواند این بار را به طور کامل بردباری کند. همچنین جهت و گوشه تنش نیز محاسبه می‌شود و در نقشه پی دلخواه قرار می‌گیرد. نقشه توسط مهندسان ساختمان طراحی می‌شود و در اثناء اجرا نیز باید با دقت و طبق آن شغل شود.

 

نکات اجرای فوندانسیون

 

نکاتی که در موعد اجرای فونداسیون روی زمین باید دلخواه داشته باشید

برخی کسان انگاشت می‌کنند سخت‌گیری‌هایی که برای اجرای پی و سایر بخش‌های ساختمان در نظر گرفته می‌شود برای افزایش هزینه‌هاست. البته اگر کمی در جریان دنیای امروز و اتفاقات و حوادث باشید می‌توانید انگیزه این سخت‌گیری‌ها را بدانید.

 

قطعاً زمانیکه سخت‌گیری بیشتر است که گمان کردن مشکلات مهندسی در پیرامون اغلب است و شدنی است خطراتی برای سازه در آینده وجود داشته باشد. از این‌رو اثناء اجرای پی به پیمانکار یا مجری توصیه کنید که دقیقاً براساس بیچارگی ساختمان و نقشه فونداسیون عمل کند. حتی در صورتیکه هزینه‌های شما افزایش یابد، جلوی خسارت‌های مالی و جانی اغلب بعدها را می‌گیرید.

 

البته برخی کسان برای محکم کاری سعی می‌کنند پی بیش از مقاومت باره نیاز اجرا کنند که این کار نه تنها هزینه‌های اضافی و غیر بایسته را برای آن‌ها به به اتفاق دارد بلکه شدنی است خود باعث خفقان بیشتر بر بخش‌های تحتانی شود و اختلال برپایی کند.

اجرای فونداسیون با پیمانکار حرفه‌ای

علاوه بر این که باید نقشه پی ساختمان با دقت فوقانی انجام گیرد، اجرای آن اهمیت بیشتری دارد. یک پیمانکار حرفه‌ای باید روی پی ساختمان فعالیت کند و تمام بخش‌ها تحت نظر مهندس سازه انجام گیرد. در این صورت می‌توانید با گمان آسان ادامه ساخت و ساز را انجام دهید.

در صورتیکه مهندس ناظر پی ساختمان را تایید کند، آنگاه می‌توانید مجوزها و دستک ساختمان را گرفتن کنید بعد با آن‌ها منسجم باشید.

انتخاب یک گروه حرفه‌ای پیمانکاری برای اجرای پی به شما در ساخت و ساز کمک می‌کند و حتی هزینه‌های شما را نیز مدیریت خواهد کرد. در این چهره نگرانی از بابت هیچ کدام از این مراحل ندارید و مطمئن خواهید بود که مشکلاتی در پیوسته روند کار ایجاد نخواهند شد.

 

اگر شغل اجرای فونداسیون روی زمین را به یک گروه حرفه‌ای بسپارید نیازی نیست در مراحل مختلف اجرای کار بالای راز آن‌ها باشید. به خصوص کسانیکه وقت کمی دارند می‌توانند با یک تیم خوش پیشینه مشابه اول خونه پیمان نامه ببندند لغایت تمام مراحل نقشه و اجرای فونداسیون را تا ته برای آن‌ها اتمام دهند.

zahra بازدید : 24 چهارشنبه 21 خرداد 1399 نظرات (0)

چه بنیادی را باید در دیزاین منزل ام رعایت کنم؟ طراحان داخلی از چه نکات مهمی در دکوراسیون خانه ها استفاده می کنند؟ در دکور خانه های شیک و زیبا چه موارد اصولی رعایت شده است؟ ...

 

مطمئنا شما هم مثل من در ذهنتان بارها سوالات بالا برپایی شده است و به تعقیب پاسخ مناسبی برای آن ها می گردید. به راستی دغدغه این که چگونه منزل ای با دکوراسیون زیبا و بنیادین داشته باشیم، کل ما را کنجکاو کرده است الی بدانیم طراحان داخلی از چه اصول و نکاتی در کارهایشان بهره‌گیری می کنند.

 

بنابراین در این مطلب تصمیم گرفته ام برای پاسخ به این سوالات، 8 اصل و نکات دکوراسیون داخلی مهم که دکوراتورهای حرفه ای برای طراحی خانه ها استفاده می کنند را به شما عزیزان شناسایی کنم لغایت بتوانید همانند آن ها خانتان را شیک و بنیادی دیزاین کنید.

 

نکات دکوراسیون داخلی

 

از چه اصول و نکات مهمی در دکوراسیون داخلی منزلمان کاربرد کنیم؟

1. پیش از احساس هر نکته ای، با عناصر اصلی دکوارسیون داخلی آشنا شوید!

فضا، خط، شکل، نور، رنگ، بافت و الگو، عناصر اصلی تشکیل دهنده طراحی داخلی هستند که هر کدام متعلق به ها بر جلوه بخشی که قصد دکوراسیون آن را دارید، کارایی به سزایی می گذارند. بنابراین در پیوستگی به صورت اختصار این عناصر را به شما عزیزان معرفی می کنم تا اغلب با آن ها آشنا شوید:

 

- فضا: این عنصر همان بخشی است که انگیزه ها و اثاثیه را در آن چیدمان می کنید. پروا داشته باشید، به بخشی که هیچ وسیله ای در آن پیمان ندارد، فضای منفی و به بخشی که در آن وسیله چیده شده است، فضای مثبت می گویند.

 

- خط: خط شکل را به هستی می آورد و در طراحی داخلی به سه بخش افقی، عمودی و مورب دسته می شود.

 

- شکل: همانگونه که در بالا اشاره کردم، شکل از ترکیب چند خط مختلف به هستی می آید و به دو نوع هندسی و ارگانیک بخش بندی می شود.

 

- نور: این عنصر چه طبیعی و چه غیر طبیعی باشد، برای بهتر و زیباتر دیده شدن هر عنصر دیگری در دکوراسیون، لازم و ضروری است که باید حتما از آن به درستی کاربرد کنید.

 

- رنگ: رنگ ها یگانه از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر زیبایی هر فضایی می باشند.

 

- بافت: باید بدانید به این که یک سطح به چه صورتی دیده و لمس می شود، بافت می گویند. در واقع این عنصر به فضای درونی جذابیت و عمق می دهد و به دو تقسیم بافت بصری و راستین دسته می شود. برای مثال در طراحی درونی اتاق خواب زیر، بافت سنگی در دیوار آن به شغل رفته است.

 

طراحی و دکوراسیون درونی اطاق خواب شیک و ساده ای که از بافت سنگی به عنوان دیوار تاکیدی در آن استفاده شده است

 

- الگو: مدل (اروپایی) احد از عناصر دیگری است که در ساحل رنگ ها، جلوه زیبایی به دکوراسیون خانتان می بخشند.

 

دکوراسیون درونی اتاق خواب با کاغذ دیواری مشکی و اریکه فلزی سایبان دار که از الگوهای آناناس روی حصار آن بهره‌گیری شده است

 

2. به کارگیری نقطه کانونی را در طراحی داخلی منزلتان، فراموش نکنید! 

نکات دکوراسیون داخلی: استفاده از نقطه کانونی را در طراحی داخلی منزلتان، فراموش نکنید!

 

از عقیده طراحان داخلی همگی وسایل و اجزایی که در دکوراسیون یک تقسیم به کار می برید، نباید اهمیت تساوی داشته باشند لغایت محیطِ یکسان و خسته کننده ای برپایی نشود. پس یک تقسیم را به عنوان نقطه کانونی باید برگزیدن کنید و باقی وسایل را به گونه ای بعید آن بچینید الی پروا هر شخصی را نخست به خود جلب کند.

 

نکته 1: به طور طبیعی شومینه و یا پنجره ای با منظره زیبا، گزینه مناسبی برای نقطه کانونی در فضای درونی هستند. ولی اگر فضای مد نظر شما این دو عنصر را ندارد، بهتر است تلویزیون را در نشیمن و بست را در اطاق خواب به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید.

 

نکته 2: همانگونه که در عکس ها زیر می بینید، وسایل و اثاثیه دیگر را باید به گونه ای چیدمان کنید تا نقطه کانونی در محور مرکزی آن ها قرار بگیرد.

 

دکوراسیون نشیمن لوکس و شیکی که نقطه کانونی آن در محور مرکزی محل قرار گیری مبل های چسترفیلد و آباژورهای رومیزی پیمان گرفته است

 

طراحی درونی اتاق خواب شیک با حصار تاکیدی کاغذ دیواری شده که اریکه دونفره پارچه ای آن در محور مرکزی اطاق پیمان داده شده است

 

نکته 3: برای جلوه دادن و پافشاری بیشتر به نقطه کانونی، از رنگ ها، بافت ها و الگوهای قشنگ و جذاب در اطراف آن کاربرد کنید لغایت به نکوداشتن توجه را به خویش جلب کند. برای مثال می توانید مشابه اطاق نشیمن مدرن زیر، رنگ یا بافت متفاوت و خاصی را برای دیزاین دیوار پشت تلویزیون به کار ببرید.

 

دکوراسیون داخلی نشیمن مدرن و کوچکی که برای تاکید به نقطه کانونی آن، حصار پشت تلویزیون را به رنگ مشکی نقاشی کرده اند

 

3. تعادل را در برگزیدن و چیدمان وسایل فضای داخلی منزلتان، رعایت کنید! 

نکات دکوراسیون داخلی: تعادل را در گزینش و چیدمان وسایل فضای داخلی منزلتان رعایت کنید!

 

تعادل گرد از بایدهای طراحی درونی است که درک اطلاعات محیط را برایمان آسان و بدون زحمت می کند تا در آن حس تسکین داشته باشیم. پس در قدم بعدی، تعادل را باید در چیدمان اثاثیه و مبلمان و انتخاب رنگ، بافت و شکل با یکتا از سه روشی که در پیوستگی معرفی کرده ام، رعایت کنید: 

 

- ایجاد تعادل متقارن:

ایجاد ترازمندی متقارن در مکان بسیار راحت است که اغلب آن را در پیرامون های رسمی و کلاسیک مشاهده می کنیم. برای این شغل باید نقطه کانونی را به عنوان محور تقارن در عقیده بگیرید و مشابه اتاق پذیرایی زیر، وسایل را در اندازه، شکل، بافت و رنگ کاملا یکسان، در دو طرف آن محور قرار دهید. 

 

دکوراسیون داخلی اطاق پذیرایی کلاسیک و لوکس با مبل، دیوار و پرده های کرم که در آن تعادل متقارن برپایی شده است

 

توجه داشته باشید که ترازمندی متقارن برای افرادی که عاشق نظم و انضباط هستند، بسیار مناسب است. اما اگر جزو این بخش افراد نیستید، این نوع ترازمندی به مرور سررسید برایتان خسته کننده خواهد شد و جذابیتش را از دست می دهد. 

 

- ایجاد ترازمندی نامتقارن:

باید بدانید که نسبت به حالت قبل، تعادل نامتقارن از جذابیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است. در واقع در این گونه ترازمندی به جای بهره‌گیری عناصر کاملا مشابه، باید وزن بصری تساوی در دو طرف محور تقارن ایجاد کنید. برای درک بهتر مفهوم وزن بصری به نمونه های ذیل توجه کنید:

 

- برای برپایی ترازمندی نامتقارن و وزن بصری مساوی در سالن پذیرایی زیر، از دو مبل کوچک در یک سمت و از یک مبل بزرگ در سمت سایر استفاده شده است.

 

طراحی داخلی سالن پذیرایی کلاسیک و شیک با یک مبل دونفره بزرگ و دو مبل تک نفره که در آن ترازمندی نامتقارن ایجاد شده است

 

- برای برپایی ترازمندی و وزن بصری یکسان در رنگ ویس کمد دیواری اطاق خوابی که در تصویر ذیل نگریستن می کنید، پرده ای به رنگ روشن در طرف روبرو نصب شده است.

 

دکوارسیون اطاق خواب نوین و ساده با بست پارچه ای خاکستری که از تعادل نامتقارن در رنگ های ویس و صریح در آن استفاده شده است

 

- همچنین در اتاق خواب زیر، در سمت مقابلی که قاب عکس های مستطیل شکل پیمان دارد، از گلدان استوانه ای و یکی کاربرد شده است تا تعادل و وزن بصری مساوی در شکل وسایل نیز حفظ شود. 

 

طراحی داخلی اطاق خواب نوین با اریکه پارچه ای قهوه ای که از تعادل نامتقارن در شکل های مستطیلی و یکتا در آن کاربرد شده است

 

پس با پروا به توضیحات بالا نقطه کانونی را به عنوان محور تقارن در نظر بگیرید و در دو طرف آن وسایل را به نحوی گزینش کنید که وزن بصری آن ها با یکدیگر مساوی شوند.

 

نکته 1: طراحان داخلی رهنمود می کنند که یک یا دو عنصر را با رعایت ترازمندی متقارن و باقی عناصر را به طریق ترازمندی نامتقارن در طراحی داخلی منزلتان به کار ببرید.

 

نکته 2: به یاد داشته باشید که ترازمندی را در فضاهای مثبت و منفی نیز باید رعایت کنید. در این حالت اگر در سمتی وسایل زیادی چیده شده است، برای رعایت تعادل در سمت دیگر، باید بخشی از محیط‌ را خالی بگذارید. 

 

- ترازمندی شعاعی:

در این گونه تعادل، نقطه کانونی را در مرکز باید قرار دهید و باقی وسایل و اثاثیه به بعید آن بچینید. همانگونه که در تصاویر ذیل می بینید، تعادل شعاعی را اغلب در اطاق های ناهار خوری و برخی از نشیمن ها می تاب استفاده کرد که فضای خودمانی بیشتری نسبت به شیوه های بالا برپایی می کند.

 

طراحی و دکوراسیون اتاق ناهار خوری با لوستر شاخه ای که از ترازمندی شعاعی برای چیدمان صندلی و میز در آن استفاده شده است

 

دکوراسیون اتاق نشیمن با تعادل شعاعی و شومینه سنگی که بعید میز جلو مبلی آن مبل دایره ای ویس چیده شده است

 

4. در طراحی داخلی خانتان ریتم به هستی آورید! 

نکات دکوراسیون داخلی: در طراحی درونی خانتان ریتم به هستی آورید!

 

یکی از نکات جالب در مورد مغز انسان این است که مغز میل دارد اطلاعات محیطی که در آن پیمان دارد را به ابتدایی ترین شکل ممکن پردازش کند. در واقع هر چه ما با استفاده از ترفندهایی این فرآیند را برای مغزمان راحت تر کنیم، حس خوشایند و بهتری نسبت به طراحی داخلی آن محیط خواهیم داشت.

 

با پروا به توضیحات بالا، دکوراتورها پیشنهاد می کنند که در محیط‌ ریتم ایجاد کنید تا باعث شود که چشم در سرتاسر آن حرکت کند و اطلاعات را به آسانی و به سرعت گرفتن و پردازش کند. باید بدانید که ریتم با تکرار عناصر در فضا، اجزای آن را به یکدیگر پیوند می دهد و به آن جلوه جذاب و پویایی می دهد.

 

پس برای به وجود آوردن ریتم از یک یا دو روشی که در پیوستگی معرفی کرده ام، در دکوراسیون خانتان بهره‌گیری کنید: 

 

- تکرار:

تکرار یک عنصر مانند شکل، رنگ، مدل (اروپایی) و بافت ساده ترین طریق برای برپایی ریتم در طراحی داخلی است. برای این پیشه می توانید یک مدل (اروپایی) را در کاغذ دیواری یا پارچه و یا یک رنگ و شکل را در چندین بخش از فضا تکرار کنید. همان طور که در تصویر ذیل می بینید، تکرار برآمدگی و تورفتگی حصار پشت تخت، در فضای درونی اتاق خواب ریتم به وجود آورده است.

 

طراحی داخلی اطاق خواب مدرن و ساده با دیوارهای طوسی رنگ که با به کارگیری تکرار در آن ریتم ایجاد شده است

 

البته شما می توانید با نصب چندین قاب عکس هم اندازه نیز به آسانی در فضای مد نظرتان ریتم برپایی کنید. 

 

دکوراسیون اطاق نشیمن کلاسیک که برای برپایی ریتم در آن چندین قاب عکس هم اندازه روی دیوار آن نصب شده است

 

- توالی:

راه دیگری که برای ایجاد ریتم می توانم معرفی کنم، به شغل بردن توالی در دکوراسیون خانتان است. برای این شغل باید ارزش یک عنصر را با توجه به ماهیتی که دارد، کاهش یا افزایش دهید. برای نمونه اگر عنصر مد نظرتان گلدان یا آویز است، چندین گلدان و آویز کوتاه و بلند را در کنار هم پیمان دهید.

 

دکوراسیون داخلی راهرو ورودی که از چندین گلدان کوتاه و بلند برای برپایی ریتم در آن بهره‌گیری شده است

 

طراحی درونی طباخ خانه مدرن با دیوارهای آجری که از چندین آویز کوتاهی و بلند برای به هستی آوردن ریتم در آن بهره‌گیری شده است

 

همچنین می توانید مشابه تصویر زیر، ریتم را با به پیشه بردن سایه های صریح و طایفه یک رنگ خاص در کناره هم به هستی آورید. 

 

دکوراسیون اتاق خواب شیک و قشنگ که از رنگ خاکستری در سایه های روشن و طایفه برای نقاشی بارو و برپایی ریتم در آن بهره‌گیری شده است

 

- انتقال:

انتقال ایجاد یک جریان پیوستگی و بی وقفه است که باعث برپایی ریتم می شود. ساده ترین طریق برای این شغل به کارگیری خطوط منحنی و بهم پیوستگی در طراحی داخلی است که نمونه آن را در طراحی سقف خانه ذیل تماشا می کنید. 

 

طراحی داخلی خانه شیک و مدرن که از کناف سقف  و نور پنهان برای ایجاد ریتم در آن استفاده شده است

 

- تضاد:

روش دیگری که طراحان درونی برای برپایی ریتم بهره‌گیری می کنند، به کارگیری تضاد است. در این حالت از دو عنصر کاملا متضاد مثل رنگ سفید و سیاه و یا شکل دایره و چهارگوش را در کنار هم باید استفاده کنید.

 

5. هارمونی در منزلتان برپایی کنید!

نکات مهم دکوراسیون داخلی: هارمونی در منزلتان برپایی کنید!

 

یکی از ویژگی های مهمی که در انسان حس خوشایند و آرامش بخشی برپایی می کند، هماهنگی و وحدت بین اجزای به پیشه رفته در طراحی فضای درونی خانه است. به راستی شما با هستی عناصر مختلف و متنوع در دکوراسیون، آن ها را باید به گونه ای گزینش کنید که در شکل، رنگ، جنس یا بافت آن ها هماهنگی و هارمونی هستی داشته باشد لغایت هماهنگی در آن محیط‌ به وجود آید.

 

بنابراین هارمونی را با استفاده تکرار رنگ، شکل، جنس یا بافت مشابه در عناصری که از عقیده ماهیتی با یکدیگر تفاوت دارند، برپایی کنید تا یک فضای هماهنگ و همبسته داشته باشید.

 

برای مثال طراح داخلی در نشیمن زیر، با قرار دادن تابلویی که شامل تمام رنگ های کوسن ها، پتو، گلدان و صندلی عثمانی می شود، در آن هارمونی ایجاد کرده است.

 

دکوراسیون اتاق نشیمن کلاسیک که برای ایجاد هارمونی، رنگ های کوسن و صندلی عثمانی در تابلو دیواری آن به پیشه رفته است

 

البته در سالن پذیرایی ذیل علاوه بر رنگ ها، هارمونی در خطوط منحنی و متریال چوب نیز دیده می شود. 

 

دکوراسیون سالن پذیرایی با مبل سفید و کوسن زرد که برای ایجاد هارمونی خطوط منحنی و متریال های چوبی در آن تکرار شده است

 

نکته 1: توجه داشته باشید که در برپایی هارمونی نیز باید تعادل را رعایت کنید الی جلوه ای یکنواخت و کسل کننده به وجود نیاید. پس در ساحل هارمونی از تنوع و تفاوت نیز کاربرد کنید الی به فضای مد نظرتان جذابیت دهید.

 

نکته 2: طراحان درونی از هارمونی برای تمام تقسیم های مختلف منزل نیز استفاده می کنند. برای نمونه یک کفپوش را در تمام تمام تقسیم های خانه نصب می کنند و آن ها را به یک سبک، دکوراسیون می کنند.

 

6. در گزینش اندازه عناصر طراحی داخلی منزلتان، تناسب را رعایت کنید!

تکات دکوراسیون داخلی: در انتخاب اندازه عناصر طراحی داخلی منزلتان، تناسب را رعایت کنید!

 

مطمئنا یگانه از معیارهای زیبایی در دکوراسیون فضای داخلی، رعایت تناسب در اندازه عناصر به پیشه رفته در آن است. با این تعریف بهتر است از مبلمان و اثاثیه بزرگ در اتاق کوچک و از مبلمان و اثاثیه حقیر در فضای کبیر کاربرد نکنید لغایت تناسب را در اندازه آن ها رعایت کرده باشید.

 

نکته 1: توجه داشته باشید که طراحان داخلی، ابتدا تناسب را در اندازه اطاق و اندازه کبیر ترین اثاثیه، همانند مبل یا بست خواب، رعایت می کنند و سپس اندازه وسایل سایر را متناسب با اندازه آن وسیله بزرگ تعیین می کنند. برای نمونه به طور معمول طول میز جلو مبلی را دو سوم درازا مبل انتخاب می کنند و با پروا به بلندی تقسیم مبل، میز ساحل آن را هم اندازه و یا کمی کوتاهی تر متعلق به می خرند.

 

طراحی بنیادی اطاق نشیمن که اندازه میز جلو مبلی آن متناسب با اندازه مبل است

 

نکته 2: پروا داشته باشید که تناسب به اندازه طرح و نقش ها نیز مربوط می شود. برای نمونه بهتر است در فضا و اطاق حقیر از طرح و نقش های دُرشت و در اتاق کبیر از طرح و نقش های ریز، استفاده نکنید.

 

7. فضای درونی منزلتان را به چهره اصولی نورپردازی کنید! 

نکات دکوراسیون داخلی: فضای داخلی منزلتان را به صورت بنیادی نورپردازی کنید!

 

یکی از موارد مهم دیگری که در دکوراسیون درونی منزلتان بسیار باید به آن اهمیت دهید، نورپردازی بنیادی آن است لغایت علاوه بر ایجاد محیط زیبا، بتوانید همگی کار و جنبش هایتان را در آن سهولت و بدون زحمت انجام دهید. به راستی برای این کار باید در فضای مد نظرتان سه لایه نور محیطی، وظیفه ای و تاکیدی را اجرا کنید که در پیوستگی به صورت کم آن ها را شناسایی می کنم:

 

- برپایی روشنایی محیطی:

نور محیطی همان روشنایی عمومی است که روشنایی مناسب جهت رفت و آمد و کارهای روزمره را برایتان فراهم می کند که معمولا آن را می توانید با لوستر، چراغ های سقفی و یا آباژورهای پایه بلند تامین کنید. 

 

- برپایی نور وظیفه ای:

نورپردازی وظیفه ای جدا از روشنایی محیطی، باید میزان نور پسندیده جهت سپریدن کار و جنبش های خاص مانند مطالعه و کار کردن در خانتان را برای شما فراهم کند. پس اگر در اتاق خواب یا نشیمن مطالعه می کنید و یا بخشی از خانتان را برای کار کردن گزین کردن دیتا اید، باید آن را به چهره مجزا با به کارگیری آباژورهای رومیزی و یا بارو کوب ها نورپردازی کنید لغایت به راحتی فعالیتتان انجام شود. 

 

طراحی درونی اتاق خواب لوکس و کلاسیک با تخت پارچه ای که از آباژورهای رومیزی برای نورپردازی وظیفه ای آن استفاده شده است

 

- برپایی نور تاکیدی:

توجه داشته باشید که دکوراتورهای حرفه ای برای دو چندان کردن زیبایی بعضی از عناصر دکوری، از روشنایی تاکیدی بهره‌گیری می کنند. در این حالت باید عنصر دکوری و زیبا مانند کناف سقف و یا تابلو دکوری را برگزیدن کنید و از روشنایی مخفی و یا چراغ های دیواری برای نورپردازی آن ها کاربرد کنید.

 

دکوراسیون اطاق خواب شیک و لوکس که از نور تاکیدی و مخفی در کناف سقف آن کاربرد شده است

 

مطلب مرتبط: آموزش نحوه درست نورپردازی اطاق خواب

 

8. رنگ های دکوراسیون منزلتان را بر پای بست، روانشناسی رنگ ها برگزیدن کنید! 

نکات دکوراسیون داخلی: رنگ های دکوراسیون منزلتان را بر بنیاد روانشناسی رنگ ها انتخاب کنید!

 

به عنوان پسینیان ریشه-بن-بیخ و نکته مهم در طراحی داخلی، به شما عزیزان توصیه می کنم که از روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون منزلتان استفاده کنید. پروا داشته باشید که رنگ ها علاوه بر زیبایی، بر حس و حالتان در آن پیرامون نیز نشانه می گذارند، بعد با در نظر اخذ نشان هر یک متعلق به ها و استعمال فضایی که هدف دکوراسیونش را دارید، باید آگاهانه انتخابشان کنید: 

 

- رنگ های خنثی:

رنگ های خنثی همانند رنگ سفید، خاکستری، قهوه ای، بژ و کرم، رنگ های ساده و تسکین بخشی هستند که معمولا از آن ها به عنوان رنگ غالب در اطاق نشیمن و پذیرایی و اتاق خواب کاربرد می شود. پروا داشته باشید که این نوع رنگ ها، زمینه زیاد مناسبی برای بهره‌گیری دکوریجات و وسایل با رنگ و نقش های جذاب و جسورانه می باشند. 

 

دکوراسیون داخلی نشیمن با رنگ غالب خنثی سفید که از رنگ های جسورانه و جذاب در دکوریجات و وسایل آن کاربرد شده است

 

مطلب مرتبط: معرفی 2 معیار مهم در انتخاب رنگ اطاق نشیمن

 

- رنگ های سرد:

رنگ های سرد شامل رنگ های آبی، سبز و بنفش می باشند که اثر تسکین بخششان، آن ها را تبدیل به گزینه مناسبی برای دیوارهای اتاق خواب می کند. ولی باید بدانید بهره‌گیری بیش از حد از این رنگ ها شدنی است باعث حس افسردگی شود، بنابراین برای برپایی ترازمندی در کناره آن ها از دکوریجاتی با رنگ های گرم استفاده کنید.

 

برای نمونه در اتاق کودک پایین برای ایجاد ترازمندی در رنگ آبی پاستِلی دیوارها، از رنگ صورتی در دیگر وسایل کاربرد شده است.

 

دکوراسیون درونی اطاق کودک و نوجوان با رنگ غالب سرد آبی پاستلی که از دکوریجات گرم و صورتی در آن بهره‌گیری شده است

 

مطلب مرتبط: نکات لازم برای انتخاب رنگ پسندیده اطاق خواب که باید بدانید!

 

- رنگ های گرم:

رنگ های گرم همانند قرمز، زرد و نارنجی، از جمله رنگ های محرکی هستند که به محیط انرژی، هیجان و شادی انتقال می دهند. اما تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از آن ها به عنوان رنگ غالب مایه حس عصبانیت، پرخاشگری و ناآرامی می شود، بعد بهتر است این رنگ ها را با وسایل و دکوریجات وارد دکوراسیون منزلتان کنید.

 

طراحی داخلی اطاق نشیمن با حصار آجری سفید که از وسایل و دکوریجات با رنگ گرم زرد در آن بهره‌گیری شده است

 

همان طور که مطالعه کردید، در این مطلب سعی کردم که اصول و نکات مهم در دکوراسیون و طراحی درونی خانه ها را به به اتفاق تصاویر آموزش دهم. پس از این نکات کمک بگیرید و آن را در دیزاین خانتان به شغل ببرید. وانگهی اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید آن را از بخش تماس با ما و یا اینستاگرام سایت مدیا دکور، با من در میانی بگذارید.

zahra بازدید : 45 چهارشنبه 21 خرداد 1399 نظرات (0)

آبنماهای شیشه ای

آبنماهای شیشه ای یکی از آپشن های زیبایی است که امروزه استفاده کثرت از آنها به عنوان پارتیشن در دکوراسیون درونی میشود . آبنماهای شیشه ای به علت پویایی و حرکت طبیعی آب در آنها محیط‌ را منحصر به فرد و طبیعی جلوه میدهند و دکوراسیون داخلی را بسیار شیک و بی همتا میکنند .

 

آبنماهای شیشه ای را بیشتر در فضاهای لابی برای جداکردن و پارتیشن بندی فضاهای مختلف کاربرد میکنند . که علاوه بر عملکرد فضابندی و جداکنندگی که دارند یک عنصر دکوراتیو و زیبایی شناسانه بحساب می آیند . آبنماهای شیشه ای به کالاها و اشکال مختلفی وجود دارند و مناسب با دکوراسیون داخلی مورد نظر طراحی و اجرا میشوند . یک گونه از آبنماهای شیشه ای به همانند تابلو هستند و روی حصار نصب میشوند . و همانند یک نشانه هنری میتوانند جلوه خاصی به طراحی دکوراسیون خانه شما ببخشند . نوع سایر از آبنماهای شیشه ای به چهره ایستاده و استند هستند که برای زوایای نشیمن شما گزینه ای بسیار مناسب محسوب میشوند و فضای شما را گرم و دنج میکنند .برای جلوه بهتر و زیباتر کردن آبنماهای شیشه ای میتوان از نورپردازی های ویژه برای آنها کاربرد کرد همچنین آبنماهای شیشه ای وجود دارد که به چهره موزیکال هستند  و برای فضاهای لابی و اجتماعات گزینه های عالی بحساب می آیند .

 

آبنماهای شیشه ای بیشتر برای فضاهای indoor  و یا درونی استفاده میشوند ولی میتوان از نوع های ویژه آنها برای فضاهای بیگانه و outdoor  بهره‌گیری کرد . و فضاهای خارجی و لندسکیپ بی همتا و خاصی را ایجاد کرد .

 

آسانسورهای(gold) گلد و یا طلایی

آسانسورها امروزه فقط وسیله ای برای انتقال افراد به طبقات گوناگون نیستند و جزیی از دکوراسیون کلی ساختمان بحساب می آیند . آسانسورها به این انگیزه که بدست همگی ساکنین و مدعوین یک ساختمان بهره‌گیری میشوند باید دارای زیبایی و جلوه ای خاص باشند و تعریفی شیک و لوکس از ساختمان را به مدعوین و ساکنان منتقل کنند .آسانسور های استیل ، سنگی و دارای صندلی از گزینه های لوکس و مدرنی هستند که میتوانید برای امروزین تر و لوکس تر کردن ساختمان خود استفاده کنید .

 

باغ های ژاپنی

باغ های ژاپنی نوعی از طراحی و چیدمان لندسکیپ و فضاهای بیرونی است که در آن از عناصر طبیعی به شکلی ویژه و زیبا کاربرد میشود .باغ های ژاپنی از شاخصه های سنتی معماری شرق و ژاپن محسوب میشوند و به علت زیبایی که دارند توانستند محبوبیت جهانی توسط بیاورند . در طراحی باغ های ژاپنی از عناصر طبیعی مانند گیاهان و گلهای رنگارنگ در ترکیب با عناصر دیگر مانند آبگیر های حقیر و ناچیز عمق به به اتفاق قطعه سنگ های طبیعی ، به کارگیری نرده های بامبو و پل های چوبی و سنگی از ویژگی های اصلی معماری باغ های ژاپنی است .

 

طراحی و اجرای باغ های ژاپنی به مثل یک اثر هنری و یک تابلوی نقاشی میمانند و در ریشه-بن-بیخ این باغ ها به منظور تسکین و راحتی روان و مراقبه در نزاکت مشرق بعید کاربرد میشده است . با تنها کمی قدم زدن در این باغ ها دریافتن تسکین و راحتی فراوانی میکنید . طراحان و هنرمندان باغ های ژاپنی با به کارگیری المان های طبیعی و سازه هایی که از منابع طبیعی ساخته میشوند با ذوق هنرمندانه خویش فضایی خاص و بی نمونه را طراحی و اجرا میکنند که مایه پرواز انسان به قله های آرامش و راحتی را رقم میزند .

 

باغ های ژاپنی حائز المان های مختلفی هستند که هرکدام از این المان ها معنا و مفهوم خاصی را منتقل میکنند و در ساحل هم باعث ایجاد فضای بی همتا و خاص میشوند .

 

1. سنگ : که نمادی از پایداری و ماندگاری بحساب می ایند . 2. خزه : که به هدف سرسبزی همیشگی و ابدیت آنها مکان را ماندگار و بی بدیل میکنند . 3. برکه های دارای ماهی : این برکه ها پرتو دریا ها هستند و ماهی های زنده آنها پرتو زندگی و زیبایی های جریان زندگی هستند . 4.پل ها 5. بامبوها 6.دروازه ها 7. مسیرهای پیاده 8.گیاهان خاص و گل های رنگارنگ 9. مبلمان مخصوص باغ های ژاپنی

 

فضای بازی کودک

امروزه گرد از شاخصه های اصلی و تاثیر گذار در ارزش ساختمان های مسکونی وجود فضاهای خاصی مانند فضای بازی کودکان و سالن های ورزشی است . فضای بازی کودکان به طور عمومی در لابی و طبقه همکف ساختمان های مدرن و لوکس جانمایی میشود و دارای دکوراسیون و فضایی ویژه برای بازی کودکان است که باید طراحی و اجرای آن علاوه بر زیبایی منطبق بر روانشناسی کودکان شکل بگیرد و در ضمن گونه متریال ها و وسایلی که در این محیط‌ استفاده میشود باید دارای ایمنی مناسب برای کودکان باشد .

 

رنگ های خوشحال و تسکین بخش در کنار وسایل بازی مناسب کودکان به به اتفاق کف سازی مناسب مثل موکت های نرم و یا کف سازی های ابری یک اتاق بازی زیبا و خوشحال و ایمن را برای ساختمان شما رقم میزند و ارزش ساختمان و ملک شما را تا چندین برابر بالاتر میبرد .

 

سالن های ورزشی و بازی و اجتماعات

این گونه سالن ها مدتی است که در ساختمان های لوکس استفاده میشود به همین هدف برای شاخص تر کردن و بیشتر کردن ارزش ملک باید دارای طراحی خاص و دکوراسیونی منحصر به فرد باشند .

 

سالن های سینمای 3بعدی

بخش کمی از ساختمان ها هنوز به این نوع فضاها و سالن ها مجهز هستند و داشتن یک سالن سینمای خانگی در ساختمان و لابی همتافت خویش علاوه بر با ارزش تر کردن ملک شما ، ساختمان شما را به مراتب از سایر ساختمان ها امروزین تر و لوکس تر میکند . سالن های سینمای خانگی باید به شکلی آکوستیک طراحی و اجرا شوند در ریشه-بن-بیخ این نوع از فضاها هیچ تفاوتی با سالن های سینما ندارند جز در ابعاد خود .

 

به قصد طراحی و دکوراسیون جذابتر این مکان میتوان از سقف های باریسول با طراحی های آسمان های شب استفاده کرد که فضایی ویژه و اخص را ایجاد میکنند .

 

خانه های هوشمند

شاخصه اصلی خانه های هوشمند در روبرو منزل های معمولی در این است که تمام وسایل و ابزارها برقی در منزل های هوشمند در وابستگی با هم هستند و با یک سیستم مرکزی قابلیت کنترل دارند . در منزل های هوشمند میتوان به راحتی سرمایش و گرمایش پیرامون ، میزان روشنایی ، مهار دوربین های تقسیم های گوناگون ، قفل هر گونه از درب های محیط را از هر مکانی حتی از محل کارتان مهار کرد .

 

مهمترین مزیتی که خانه های هوشمند به شما ارائه میکنند راحتی و آرامشی وصف ناپذیر است ،کنترل تمام وسایل و ابزارها برقی و توانایی زمانبندی برای هر کدام از آنها زندگی در این خانه را برای شما به تجربه ای وصف ناپذیر توام با آرامش تبدیل میکند .

 

روف گاردن

بام های سبز و یا روف گاردن ها یکتا از فضاهای لوکس و شیک در ساختمان ها و واحدهای مسکونی محسوب میشوند . بام های سبز علاوه بر زیبایی خاصی که دارند به دلیل به کارگیری مصالح تغییر ناپذیر در برابر شرایط جوی حائز هزینه های بالاتری هستند به همین انگیزه طراحی باید به گونه ای اجرا شود که بتوان از روف گاردن در تمام شرایط آب و هوایی و در طول شبانه روز استفاده کرد .

 

از مهمترین و اولین مسائلی که باید در طراحی و اجرای بام های سبز به آنها پروا کرد پوشش گیاهی است . گیاهان و گلکاری های بام به ایجاد هوایی دلپذیر و متبوع در روف گاردن شما تاثیر کثرت دارند . طراحی و اجرای یک فضای نشیمن چهار فصل برای بهره‌گیری راحت و مناسب ساکنین در تمام شرایط آب و هوایی روف گاردن شما را از سایر اقلام مانند جدا میکند . تماشای آسمان ابری و باران به همراه نوشیدن یک قهوه گرم با چشم انداز شهر لذت راستین داشتن یک روف گاردن را برای شما ایجاد میکند .

zahra بازدید : 25 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)

اتاق شغل خانگی:

اتاق کار‌های خانگی در خانه مدرن بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. در پیرامون آرام و در طراحی دکوراسیون اطاق پیشه در منزل می‌توان خلاقیت از خود پرتو عدل و با آرامش کار‌های یومیه را انجام داد. فضای دفتر شغل خانگی خود را می‌توانید به یک پیرامون کاملا سفارشی تبدیل کنید.برای داشتن یک دفتر پیشه نوین و جذاب و دارای محیطی صمیمانه می‌توان از فرش‌های سخیف امروزین استفاده کرد. چرا که فرش اتاق کار شما را جلوه‌ای زیبا می‌بخشد.

میز تلوزیون‌های نوین شناور یا دیواری منزل های مدرن:

استفاده از میز تلوزیون‌های نوین شناور نیز می‌تواند در طراحی دکوراسون منزل های مدرن کارساز باشد. بویژه در اطاق خواب ها و اطاق نشیمن. درباره میزهای تلویزیون و در صورتی که قصد خرید میز تی وی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای خرید میز تلویزیون را نیز مطالعه کنید که در آن به طور کامل به شناسایی گونه ها میزهای تلویزیون و راهنمای خرید آن‌ها پرداخته‌ایم.

طراحی درونی خانه های مدرن:

در طراحی منزل های امروزین باید به این اصل توجه داشت که باید بر طبق اصول اولیه یعنی انسجام بین تقدیر های گوناگون خانه استوار باشد. مثلا حال و پزیرایی‌ها دارای طراحی و چیدمانی یکسان باشند.

 

دکراسیون آشپزخانه منزل های مدرن:

در طباخ خانه ها عناصری که باید به ‌آن‌ها پروا کرد کابینت‌ها، سنگ اپن و ابزارها باره احتیاج یک طباخ خانه است که باید آن‌ها را جوری برگزیدن کرد که به خوبی با هم ترکیب شوند. روشنایی طبیعی در طباخ خانه های نوین احد اصلی‌ترین نکات در طراحی آشپزخانه است.

طراحی سالن نشیمن در طراحی منزل های مدرن:

برای داشتن اتاق نشیمنی نوین و زیبا استفاده از کفپوش‌های چوبی، کاغذ دیواری، صندلی‌های راحتی، چراغ ها و داشتن نورگیر می‌توان در نظر گرفت. به کارگیری فرش در طراحی اتاق‌های نشیمن امروزین می‌تواند یکتا از عناصری باشد که طراحی شما را شیک‌تر و با سلیقه‌تر جلوه می‌دهد.

دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتنی مدرن:

حمام:

معمولا در دکوراسون‌های حمام  نوین در منزل های مدرن از رنگ‌های صریح و شاد کاربرد می‌کنند. از تکه‌های تزیینی همرنگ با گرمابه می‌توان برای جلوه دادن و تسکین بخشیدن به فضای تو گرمابه بهره‌گیری کرد. داشتن روشنایی طبیعی در گرمابه یکتا از لازمه‌های داشتن یک گرمابه شیک و قشنگ است. به کارگیری کفپوش‌های طایفه نیز میتواند در داشتن حمامی امروزین کار‌ آمد باشد.

سرویس بهداشتی مدرن:

سرویس‌های بهداشتی باید محیطی آرام و دلنشین داشته باشند. محیط حقیر سرویس بهداشتی دربایستن به تزیین و زیباسازی دارد. به کارگیری سنگ‌های تزیینی برای پوشاندن دیوار و کف سرویس بهداشتی در زیبایی محیط سرویس بهداشتی نیز تاثیز بسزایی دارد. به کارگیری سینک‌های طرح دار و فانتزی لامپ‌های سقفی بلند و هالوژن‌های پر نور با نور‌های صریح می‌تواند سرویس بهداشتی شما را به بهترین نحو تزییت کند.

اتاق خواب‌های منزل مدرن:

اتاق خواب‌های نوین را می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف طراحی کرد. یگانه از طرح‌های نسبتا پرطرفدار بین اتاق خواب‌های نوین ترکیب رنگ‌های خاکستری و سفید است. اتاق خواب‌های امروزین معمولا پنجره‌هایی بدون پرده و محیطی خلوت دارند. استفاده از فرش‌های همرنگ محیط، نقاشی‌های قاب شده هم رنگ دیوار و سقف می‌تواند به مدرنیته بودن طراحی یک اطاق امروزین کمک کند.

جزئیات دکوراسیون درونی خانه مدرن:

در خانه های با دکوراسییون امروزین اغلب از لوازم تزیینی کمی کاربرد می‌شود و در چهره استفاده به چهره پراکنده چیده می‌شوند؛ چرا که وسایل تزیینی جلوه ساده و مدرن پیرامون منزل را شلوغ می‌کنند و مایه ممانعت از فهم بهتر پیشه بر از ساختار خانه‌های با سبک نوین می‌شوند. به کارگیری چراغ‌های سقفی باکس دار، کمد‌های یک قطعه و گل و گیاه با چیدمان پراکنده. معمولا خانه ‌های با سخیف مدرن چیدمانی ساده دارند و فاصله و وسیله ها و مبلمان از هم و از دیوارها بسیار است.

یکی سایر از ویژگی‌های دکوراسیون داخلی خانه نوین به کارگیری شومینه‌های طرح دار که گرد از متداول‌ترین طراحی‌های دکوراسیون درونی در اطاق نشیمن است. معمولا در خانه‌هایی که ساختار نوین و غیر متراکم دارند اطراف شومینه‌ها خلوت است و شمار وسایل اطراف به حداقل می‌رسد.

در طراحی دکواسیون امروزین ترکیب قسمت‌های گوناگون منزل با یکدیگر و به کارگیری فضاهای متفاوت همانند طباخ خانه و اتاق نشیمن و ست کردن دکوراسیون و رنگ بندی آن‌ها با یکدیگر گرد دیگر از ایده‌های خلاقانه در طراحی منزل نوین است. به کارگیری فضاهای بیرونی خانه همانند ایوان و ایوان برای شب نشینی‌ها یا یک شام خانوادگی لذت دسته با به کارگیری مبلمان یا صندلی‌های شیک یکی از کارآمد‌ترین موارد به کارگیری بالکن‌ها و تراس است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 80
  • بازدید سال : 332
  • بازدید کلی : 1,328