loading...
test
zahra بازدید : 28 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

با سرشناس ترین عمارت های تاریخی تهران آشنا شوید

با وجود اینکه خانه های ویلایی کبیر و با صفا و آسمان خراش های مسکونی گران بها زیادی در شهر تهران هستی دارند، اما هیچ شکی نیست که با شکوه ترین عمارت های تهران، آن هایی هستند که از گذشته هایی دور به یادگار باقیمانده اند. خانه هایی که با بودن در آن ها حس می کنید به تهران قدیم پای گذاشته اید و حال و هوایتان به کل عوض می شود. در این مطلب منظور داریم تا ۱۰ مورد از این عمارت ها را برایتان شناسایی کنیم. با لغایت گشت به اتفاق باشید الی به گذشته سفر نماییم و از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران رویت کنیم.

 

معروف ترین عمارت های تاریخی تهران

معروف ترین عمارت های تاریخی تهران

موزه سینما

مطالب مرتبط:

سفر به طهران قدیم در کاروانسرای خانات تهران

 

آشنایی با کاروانسراهای اطراف تهران

 

برج آزادی، نماد سرشناس شهر تهران

با قدم زدن در امتداد شمالی خیابان ولیعصر، به عمارتی خواهید قبض که پروا کل عابران را به خود جلب می کند! در انتهای مجموعه باغ فردوس تهران، خانه ای قجری قرار دارد که امروزه به عنوان موزه سینمای ایران شناخته می شود. شاید زیباترین بخش این خانه تاریخی، بالکن آن باشد، بالکنی که دیوارها و ستون هایش به زیبایی هرچه تمام با نقوش گل و گیاه گچ کاری شده اند. اینجا فضا هنرمندان است. با بازدید از این فضا با تاریخچه صنعت فیلم سازی ایران اغلب آشنا خواهید شد. پس از بازدیدتان هم می توانید به کافه این عمارت بروید و در محیطی آرام و شیک قهوه یا چای تمایل کنید. دیرینکده سینما، یکتا از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران است.

 

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، انتهای باغ فردوس، دیرینکده سینما

 

موزه سینما - باغ فردوس

سرای روشن

عمارت تاریخی سرای روشن در احد از کهن ترین خیابان های تهران به اسم خیابان ناصر خسرو واقع شده است. این عمارت که به سبک گوتیک اروپایی طراحی شده، نزدیک ۸۶ سال قبل به عنوان احد از نخستین مراکز تجاری طهران احداث شد. وجود همچین بنایی با سخیف گوتیک در تهران، کمی شگفت و ناآشنا و غیر معمول است. در حالی که تندیس های این بنا کل را به یاد بناهای تاریخی اروپا می اندازد، وجود سمبول(لاتین) اهورا مزدا در مرکز آن، به آن یک روح ایرانی بخشیده است.

 

آدرس: تهران، خیابان ناصر خسرو، سرای روشن

 

سرای صریح - معروف ترین عمارت های تاریخی تهران

تماشاگه زمان (موزه زمان)

موزه سررسید که در وسط یک باغ با شکوه ایرانی قرار گرفته، نه تنها به خاطر هستی گونه ها و اقسام ساعت های تاریخی درونش معروف شده، بلکه به دلیل معماری با شوکت خویش ساختمان دیرینکده هم شهرت زیادی پیدا کرده است. این منزل اربابی ۸۰ ساله، زمانی به احد از بازرگانان نامدار ایرانی به اسم حسین خداداد تعلق داشت، ولی امروزه دیرینکده ایست که در آن ساعت های دیواری و مچی ارزشمند و تاریخی نگه داری می شوند. دیوارهای آبی این بنا، نمای بیرونی اش را زیاد قشنگ کرده است. در درون بنا نیز گونه ها و اقسام تزئینات چوبی و گچ بری را می توان نگریستن کرد.

 

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهار مسیر بغدادی، پلاک ۱۲

 

موزه سررسید تهران

موزه آبگینه تهران

موزه ظروف شیشه ای و سرامیکی ایران (آبگینه) در یک ساختمان تاریخی زیبا پایدار شده است. این عمارت را شخصی به نام ستوده تر قوام به عنوان منزل مسکونی و در ضمن دفتر کارش در دوران قاجاریان احداث کرده است. منزل قوام سال ها قبل و قبل از تبدیل شدن این بنای تاریخی به دیرینکده آبگینه، به عنوان سفارت کشور مصر کار و جنبش می کرد. معماری این منزل تلفیقی از معماری اروپایی و معماری ریشه دار ایرانی است. راه پله های چوبی مار پیچ و با شوکت این بنا هم به سبک روسی ساخته شده اند. با رفتن به دیرینکده آبگینه، علاوه بر تماشای یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران از بی نظیرترین گردآور های ظروف شیشه ای ایران نیز دیدن خواهید کرد.

 

آدرس: تهران، خیابان سی تیر، دیرینکده آبگینه تهران

 

موزه آبگینه تهران

مجموعه جهانی قصر دیرینکده گلستان

کاخ گلستان در سنه ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو در طهران گزینش شد. این مجموعه، شامل بناهای سلطنتی زیادیست که سال ها شاهان قاجار در آن حکومت می کردند. در اینجا با تالارهای آیینه کاری شده، سقف های گچ کاری شده، تزئینات بی همانند کاشی کاری و دیگر تزئینات ایرانی و غربی رو به رو خواهید شد که تمامی در گوشه ها-کناره ها یک باغ کبیر ایرانی با درختانی چند صد ساله قرار گرفته اند. عمارت معروف شمس العماره و وانگهی عمارت با شکوه بادگیر هم از آنگونه بناهای شاخص گردآور قصر دیرینکده گلستان هستند.

 

آدرس: تهران، میدان پانزده خرداد، مجموعه میراث جهانی کاخ دیرینکده گلستان

 

کاخ دیرینکده گلستان - سرشناس ترین بناهای تاریخی تهران

عمارت شمس العماره

بدون شک یکتا از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران عمارت شمس العماره است. اگرچه شمس العماره یا همان عمارت خورشید جزئی از مجموعه قصر گلستان است، ولی به علت اهمیت تاریخی و هنری اش لایق این است که به طور مجزا آن را شناسایی کنیم. ناصر الدین شاه قاجار تصمیم گرفت الی بلندترین ساختمان طهران را بسازد لغایت بتواند از بلندای آن همه شهر را مشاهده کند. البته متاسفانه امروزه دسترسی به طبقات بالای این عمارت برای عموم ممنوع است و بازدیدکنندگان فقط می توانند از طبقه اول این ساختمان با شکوه رویت کنند.

 

آدرس: گردآور میراث جهانی قصر دیرینکده گلستان

 

عمارت شمس العماره

کاخ سبز

یکی از زیباترین بناهای موجود در گردآور قصر سعدآباد و احتمالاً زیباترین بنای آن، کاخ سبز است. این ساختمان در اواخر دوره قاجاریه ساخته شد، ولی در سنه های اولیه دوره پهلوی مورد بازسازی پیمان گرفت. رضا خان نزدیک یک سال در این کاخ سکونت کرد و بعد از آن بنای قصر سبز به منزل میهمانان تغییر ماهیت داد. سنگ های مرمر سبز این بنا را از معادن استان های زنگان و خراسان آورده اند. یک دست فرش دست باف ناب ایرانی و آیینه کاری های این کاخ، خاصیت های سایر آن هستند.

 

آدرس: تهران، خیابان البرز کوه، مجموعه قصر سعد آباد

 

کاخ سبز تهران - یگانه از معروف ترین بناهای تاریخی تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

بزرگترین دیرینکده هنری ایران یا همان موزه هنرهای معاصر، در واقع یک شاهکار معماری بتونی است. کامران دیبا معمار این بنا، سعی زیادی کرده است الی المان های معماری ایرانی را با معماری امروزین امروزین پیوند بزند. به عنوان نمونه در این فضا می توانید بادگیرهای ایرانی را در حالی که با بتون ساخته شده اند مشاهده کنید!

 

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، دیرینکده هنرهای معاصر تهران

 

موزه هنرهای امروزی تهران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه گرد از سرشناس ترین عمارت های تاریخی تهران و از زیباترین ساختمان های ساخته شده در عهد قاجاریه است. درون این خانه تاریخی، رویدادها زیادی رخداد افتاده است. اینجا زمانی اولین وزارتخانه آموزش و پرورش و زمانی سایر نخستین کتابخانه رسمی شهر تهران بوده است. عمارت مسعودیه گرد از محبوب ترین جاذبه های طهران برای علاقه مندان به عکاسی است. در این محیط‌ سلفی های خوبی می توانید بگیرید!

 

آدرس: تهران، خیابان ملت، عمارت مسعودیه

 

عمارت مسعودیه تهران

تئاتر شهر

این بنای که در سنه ۱۹۷۲ میلادی احداث شده، به خاطر معماری مدور و استوانه ای شکلش شهرت زیادی پیدا کرده است. معماری گردآور تئاتر شهر طهران که در میان پارک دانشجو واقع شده، ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و معماری اروپایی است.

 

تئاتر شهر

این فضا با دارا بودن سالن های اجرای تئاتر فراوان، احد از اصلی ترین مراکز هنری برای اجرای تئاتر در طهران است.

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

خانه عباسی‌ها

 

یكی از شاهكارهای معماری باقی‌مانده از دوران قاجاریه در شهر كاشان منزل عباسی‌ها (یا عباسیان) است. این منزل دارای فضای زیاد سرسبزی است و این مسئله در شهر كویری مانند كاشان نكته زیاد مهمی است. استفاده از گچ‌بری‌های قشنگ و شیشه‌های رنگی وجه پدیدار این عمارت باستانی به حساب می‌آید. این عمارت كه بین سال‌های ۱۲۴۵ الی ۱۲۵۰ هجری در محله سطان‌آباد (خیابان علوی) توسط حاج محمد ابراهیمی که از تاجران سرشناس ظروف چینی و بلور در آن موعد بود ساخته شده، دارای معماری منحصربه‌فردی است كه به سبک گودال باغچه سرشناس است، چراکه در این سخیف از معماری، بنا پایین‌تر از سطح کوچه احداث شده تا علاوه بر استحکام، ویژگی عایقی خاک و مصالح به کار رفته در آن، این منزل را از برودت و گرما در امان نگه دارد و از طرفی دسترسی به آب کاریز هم راحت‌تر باشد.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

هنگام ورود به این منزل شما وارد یك هشتی می‌شوید كه دوشاخه است كه از یك طرف به دسته خدمه و از سوی دیگر به داخل بنا راه دارد. این هشتی مسقف است و در ان چند نشیمن به صورت سكو تعبیه شده است. وجود این سكوها به این انگیزه است كه مسافران و یا مهمانان بتوانند روی آن‌ها بنشینند و كمی خستگی در كنند.خانه عباسیان از لحاظ تزئینات گچ‌بری و نقاشی، معماری بی‌نظیری دارد. در این خانه، انواع گچ‌بری‌های خاص از رسمی‌بندی گرفته الی یزدی‌بندی، کاربندی، قطاربندی، مقرنس و مشبک را در اوج ظرافت و زیبایی می نا دید. این منزل دارای ۵ حیاط است که به بیرونی، اندرونی، باغ، حوضخانه و تقدیر خدمه پایان می‌شود.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

در ساخت تمام قسمت‌های این عمارت به جزئیات پروا زیادی شده است و هر كدام حائز هویت منحصربه‌فردی هستند. در میانی این قسمت‌های مختلف، دو اتاق هستند كه بیش از دیگران به چشم می‌آیند: اطاق آینه و اطاق شاه‌نشین كه در موعد خویش بسیار مجلل و لوكس بوده‌اند و در ساخت آن‌ها از گچبری‌های زیبا، آینه‌کاری‌ها، درها و پنجره‌های رنگین، پنجره‌های گچی نازک و ... استفاده شده است. اگر در روزهای تعطیل سال دلتان اراده به جایی قشنگ و حیرت‌انگیز قدم بگذارید، خانه عباسی‌ها را از دست ندهید. این منزل آن‌قدر قشنگ و جذاب است كه الی به حال فیلم‌ها و سریال‌های زیادی در آن ساخته شده است.

 

 

 

خانه عامری‌ها

 

خانه عامری ها در محله پادشاه میر احمد در شمال معبر اصلی محله سلطان میر احمد و در جوار حمام پادشاه میر احمد واقع شده است.مالک اولیه این منزل ابراهیم خلیل خان کلانتر بوده است. دیرینگی بنای اولیه به عصر زندیه مفتوح میگردد و از جمله خانه های بسیار کهنه کاشان است. این خانه حائز دو حیاط مستقل از هم برای دو دسته اندرونی و بیرونی است و حیاط سوم رو‌بازی بعنوان بهار پاراگراف (لاتین) در این منزل وجود دارد.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

ویژگی پدیدار این بنا، وسیع بودن هر دو حیاط و همینگونه مجلل بودن فضاهاو تزئینات این خانه است. از فضاهای مهم معماری این بنا باید از سرداب، شاه نشین، آینه خانه، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و بالکن زمستانی، حوض خانه، بهار بند و دو باد مانع نام برد. تزئینات مقرنس، قطار بندی و رسمی بندی، شاه نشین، یزدی بندی زیاد مفصل بالکن و نقاشی های رسمی و تذهیب سقف سرداب این بنا قابل ذکر هستند. این خانه به علاوه چند خانه تاریخی در جوار آن مجموعهْ عظیم تاریخی را در کاشان تشکیل میدهند.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

این خانه شامل حدود ۸۵ اتاق و چندین حیاط است که قدیمی‌ترین آن حیاط بیرونی و اندرونی است. خانه عامری‌ها در دوران قاجاریه به وسیله شخصی به نام سهام‌السلطنه عامری فرد گسترش یافت و بناهای دیگری به آن اضافه شد. مساحت عرصه این گردآور که از چند منزل مجزای مجاور و در بستگی با یکدیگر شکل گرفته در حدود ۹۰۰۰ متر چهارگوش است و مشتمل بر ۳ منزل با ۵ حیاط مرکزی به صورتی اندرونی و بیرونی همراه با فضاهای سرپوشیده متعدد و گوناگون است.مهمترین تقسیم مجموعه، منزل عامری‌ها است، که دارای دو تقسیم اندرونی و بیرونی به اتفاق با حوضخانه، ایوان‌های رفیع و شاهنشین‌های ۷ دری و شمار زیادی اتاق‌های ۳ دری است که گرداگرد حیاط با آهنگی موزون و به صورت قرینه استقرار یافته‌اند. تمامی بدنه بیگانه حیاط‌ها و برخی از بدنه‌ها و پوشش‌های داخلی با گونه ها تزیینات زیبا و هنرمندانه ایرانی همچون گچبری، یزدی و رسمی بندی، مقرنس، نقاشی روی گچ، درودگری، منبت کاری، گره چینی و برخی از هنرهای تزیینی دیگر پوشیده شده است.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

در تمام حیاط‌های منزل عامری‌ها ریشه-بن-بیخ تقارن در ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی رعایت شده است. حیاط‌ها حائز حوضخانه‌هایی هستند که از این فضاها در تابستان بهره‌گیری می‌شده. این منزل دارای بلندترین بادگیر در بین بادگیرهای خانه‌های کاشان است.چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مهمان خانه، حیاط خدمه و سوارکاران نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته و در ۳ حیاط سایر نیز بستگان سهام‌السلطنه سکونت داشته‌اند. خانه عامری‌ها دارای گرمابه اختصاصی زنانه و مردانه جدا از هم نیز می‌باشد. بعد از سهام السلطنه، حیاط‌های بیرونی و اندرونی در کمر بستن فرزند وی، ابراهیم خلیل خان عامری و بقیه ساختمان‌ها به افراد سایر این خاندان تعلق گرفت و به مررو زمان بعضی از حیاط‌ها تفکیک و به کسان دیگر فروخته شد.

 

خانه بروجردی‌ها

 

قدمت این منزل عصر قاجاری به ۱۳۰ سنه قبل باز می‌گردد. خانه بروجردی‌ها که هم دسته اندرونی و هم بیرونی دارد فاقد گودال باغچه است. این بنا در سه طبقه و به چهره چهار طرف ساخته شده و اطراف حیاط‌های اندرونی و بیرونی بنا شده است. این خانه اغلب فضاهای معماری که در خانه‌های کهن کاشان یافت می‌شود را داراست. از آنگونه دو سرداب، سرپوشیده، شاه‌نشین، پنج‌دری، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، و ایوان زمستانی. خاصیت بارز این بنا سرپوشیده آن است که در کل شهر کاشان منحصر‌به‌فرد و استثنائی است. حیاط اصلی بیش از ۶۲۰ متر مربع و گرد از سه حیاط یا اندرونی آن بیش از ۶۳۰ متر چهارگوش مساحت دارد. تزئینات ایوان تابستانی بنا در کاشان منحصر‌به‌فرد است و نقاشی‌های بی‌نظیری در سرپوشیده به چشم می‌خورد.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

ساختمان به ابعاد ۳۰/۱۷ × ۹۰/۱۴ متر بنا شده است. جنس مصالح عبارت از آگور و گل و پایه بنا از سنگ لاشه محلی و ساروج است. بنا حائز ۷ اتاق در طبقه همکف، ایوانی در جلوخان و دو اتاق در طبقه تحتانی است. درهای ورودی اتاق‌های زیرزمین رو به بیرون مفتوح شده و طبقه اصلی با یک متر بلندی از سطح زمین ساخته شده لغایت از رطوبت محل در امان باشد. بازشو‌های ساختمان چوبی بوده و اندود داخلی بنا به‌جز یک اتاق، بقیه از جنس گچ است. سقف‌های عمارت دارای سیستم تاق-تویزه و تاق-چشمه گنبدی بوده و از جنس آگور بنا شده است. گونه پوشش بام متناسب با پیرامون از غوره گل، کاه‌گل و لایه‌ای از برگ گیاهان ساخته شده است. نمای عمارت ترکیبی از آجر، گچ و شمشه‌های گچی است که در قسمت بالایی نما به شکل زیبایی خودنمایی می‌کند.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

حیاط به ابعاد ۷۵ × ۱۰۵ متر و دارای دو حوض بزرگ است که آب چشمه اسکندریه پس از گذر از باغ تالار، آبشار نیاسر، با رسیدن به این ناحیه وارد حوض نخست شده و بعد از گذر از ذیل ساختمان وارد حوض دوم در قسمت جلویی ساختمان می‌شده است.خانه تاریخی بروجردی‌ها در برزن کهنه پادشاه امیر احمد کاشان قرار دارد. منزل بروجردی‌ها مثال یکتا از خانه‌های مسکونی اعیان‌نشین دوره ی قاجاریه است که در سنه ۱۲۴۲ شمسی توسط احد از تجار معروف کاشان به نام حاج سید حسن نطنزی (بروجردی) ساخته شده است. برخی از تزئینات بدنه داخلی هشتی ورودی در سنه ۱۲۵۶ خورشیدی انجام گرفته است. هر چند برخی منابع تاریخ ساخت بنا را ۱۲۵۳ و اتمام آن را هجده سنه بعد یعنی ۱۲۷۱نوشته‌اند. بر خلاف تصور عامه، این منزل به اهالی  بروجرد متعلق نبوده بلکه چون مراودات تجاری این تجار نطنزی‌الاصل کاشانی اغلب با بازرگانان شهر بروجرد اتمام می‌شده، لذا کاشانی‌ها به ایشان بروجردی می‌گفته اند. به همین مناسبت، محل سکونت ایشان هم به منزل بروجردی شهرت مکشوف است.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

معمار طراح و سازنده خانه بروجردی‌ها یکتا از معماران چیره‌دست کاشان به نام آموزگار علی مریم کاشی بوده است که منزل طباطبایی‌ها (واقع در همین محله) و تیمچه امین‌الدوله (واقع در بازار میانچال کاشان) از سایر نشانه ها این معمار هنرمند است. این منزل متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط جوی منطقه کویری کاشان طراحی و ساخته شده، خصوصا اینکه در گرمای شدید تابستان با به کارگیری بادگیرهایی که در بالای بام احداث شده، هوای خنک و بسیار مطبوع به چهره طبیعی و همیشگی در زیرزمین‌ها جریان دارد. از نظر فضاسازی منزل بروجردی‌ها به طور کلی شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است که سر در اصلی و هشتی ورودی بین این دو دسته مشترک است. ضمنا هر یک از این دو دسته درهای جداگانه‌ای هم دارند که مایه دسترسی مستقیم به كوچه شده است.

 

خانه طباطبایی‌ها

 

یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین بناهای تاریخی کاشان، منزل طباطبایی‌هاست که در برزن سلطان امیر ستوده تر در بافت قدیم کاشان واقع شده است. این خانه که از شاهکارهای هنر معماری قدیم به شمار می‌رود به وسیله مرحوم سیدجعفر طباطبایی – از تجار معروف فرش آن موعد – در سنه ۱۲۵۰هجری قمری ساخته شده است. منزل طباطبایی‌ها همچون سایر بناهای تاریخی آن سررسید برخوردار از تزئینات پرنما و باشکوه، اصالت معماری و طراحی متناسب با ادب و اقلیم ویژه منطقه است.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

مجموعه خانه طباطبایی‌ها مشتمل بر ۳ بخش اندرونی بیرونی و دسته ویژه خدمه است. گردآور منزل تاریخی طباطبایی‌ها با ۴۷۰۰ مترمربع وسعت حائز ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ زنجیره کاریز است. معماری خانه طباطبایی‌ها به روش معماری حجاب‌دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌گراست. خانه تاریخی طباطبایی‌ها که به وسیله هیئت امنای مرمت و احیای ابنیه تاریخی کاشان خریداری و در سنه های ۱۳۷۳ الی ۱۳۷۶ با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی کاشان و با پشتیبانی مسئولان وقت وزارت و معادن و فلزات بر اساس نقشه اصلی و نخستین مورد مرمت و بازسازی پیمان گرفت، در لیست یادگارها ملی ایران به عدد ۱۵۰۴ به ثبت دریافتی است. گردآور تاریخی خانه طباطبایی‌ها هم الان زیرپوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می‌شود.

 

4  منزل از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

این منزل در نزدیکی منزل تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد منزل با شکوهی هستی دارد و به خاطر اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به اسم حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی بنا نهاده است به منزل طباطبایی موسوم و نامدار شده است. این خانه در زمینی به مساحت ۴۷۳۰ متر چهارگوش و در حدود سنه ۱۲۵۰ قمری با چیرگی و هنرمندی معمار سرشناس کاشانی مدرس علی مریم احداث شده است.این خانه مشتمل بر چهار صحن و حیاط است که حیاط مرکزی متعلق به تقدیر بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه بوده است. سرنوشت اندرونی دربرگیرنده اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن و حائز سرداب هایی که بادگیر ها هوارا در آن جریان می‌دهند که این قسمت محل سکونت خانواده مرحوم طباطبایی بوده است. حیاط ضلع شمال غربی بزرگتر و شمار اتاق‌های آن بیشتر است و حائز سرسرای پذیرایی مجزایی است. در ذیل سرنوشت اندرونی مخصوصا اتاق مرکزی، سرداب بزرگی پیمان دارد که دارای مشخصات منحصر‌به‌فردی است و به علل گوناگون از آنگونه وجود بادگیر، سقف ضربی، نوع مصالح به کار رفته در بدنه، دو جداره بودن بدنه، هستی حوضی که پیشتر در مرکز سرداب بوده، ناسازگاری ارتفاع با سطح کوچه نزدیک ۸ الی ۱۰ متر، نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیر زمین می‌شود؛ کل این عوامل مایه شده لغایت به خصوص در فصل تابستان ۱۵ الی ۲۰ درجه دوگانگی دما بین زیرزمین و بیرون آن نگریستن شود.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

قسمت بیرونی دربرگیرنده تالار کبیر (اتاق شاه‌نشین) در مرکز با نورگیرها و پنجره‌های مشبک رنگی و پنجره‌های کناری دو جداره که عمودی باز و بسته می‌شود. این اطاق دارای تزیینات نقاشی و آینه‌کاری و گچ‌بری‌های جالب از آنگونه پنجره‌های مشبک گچی است که همچون پارچه توری ظریفی به عقیده می‌رسد. در دو طرف اتاق شاه‌نشین اتاق‌های گوشواره بنا شده است. در جلوی اطاق شاه‌نشین، ایوانی با آینه‌کاری و گچبری‌های جالب دیده می‌شود.

 

4  خانه از جنس تاریخ پرافتخار ایران

 

در طرفین تالار بزرگ دو حیاط خلوت و نورگیر به چهره قرینه یکدیگر احداث شده است که دارای تابلوهای بدیع نقاشی هستند و از نفایس نشانه ها هنری این دیار به احصاییه می‌آیند. اسناد و قراین پرتو می‌دهد که هنرمند کبیر و نقاشباشی در بار ناصرالدین شاه قاجاریان یعنی میرزاابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیع الملک با مالک خانه رفاقت کم و بیش و مراوده فامیلی داشته است، لذا به ارج رفاقت که با شادروان طباطبایی داشته در اجرای گچ‌بری‌ها و ترسیم نقاشی‌های این خانه بازرسی داشته است. این مطلب ارزش و اعتبار تزئینات منزل طباطبایی را زیاد افزایش می‌دهد. حیاط خدمه شامل اتاق‌های خدمه، زیرزمین خدمه، طباخ خانه و اصطبل زمستانی و تابستانی است که تعدادی از اتاق‌های خدمه از بین رفته است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 328
  • بازدید کلی : 1,324